Ny undersökningar om kvinnors bilvanor

En majoritet av sammanboende kvinnor varken tankar eller byter däck. Det visar Damernas Världs stora undersökning tillsammans med Mekonomen. De ensamstående kvinnorna däremot har inga problem att sköta bilen.

Bilen har länge varit en symbol för frihet, inte minst för kvinnor. Men trots det verkar många ovilliga att på allvar greppa ratten, och mest fruktat av allt är ett besök hos bilmekanikern.

Kvinnans frigörelse hängde till stor del ihop med bilen, rent praktiskt och inte minst i populärkulturen. Och faktiskt inom modet också. När Coco Chanel 1926 skapade ”den lilla svarta” var det med en tydlig blinkning till T-forden. Den lilla svarta var av jersey, enkelt skuren och lättskött, och förstås svart. T-forden lackerades med snabbtorkande svart asfaltslack och har kallats ”bilen som satte världen på hjul”.

– Vi tyckte att den här kopplingen mellan mode, bilar och kvinnlig frihet var mycket intressant och den är en del av Damernas Världs historia. Det finns många modereportage som kretsar kring bilen i våra arkiv, säger Rebecka Edgren Aldén, andreredaktör på Damernas Värld.

Men något tycks ha hänt. För särskilt sammanboende kvinnor verkar ta så lite ansvar över bilen som möjligt. I Damernas Världs undersökning tillsammans med Mekonomen säger mer än hälften av kvinnorna i ett parförhållande att de tycker att det är viktigt att båda i förhållandet ska ha ansvar för bilen, men bara 8 procent av de sammanboende kvinnorna har huvudansvaret för bilen och dess underhåll.

Verkstadsbesöket kommer tvåa på ångesttoppen efter tandläkaren visar tidigare undersökningar, säger Hanna Ekstrand, marknadschef på Mekonomen.

Den här kunskapen om framför allt kvinnors motvilja mot att byta däck, fylla på olja och över huvud taget serva sin bil har gjort att Mekonomen helt har lagt om sin strategi: transparens mellan verkstaden och kundmottagningen, tydliga prislistor, uppföljning om vad som har gjorts och varför – allt för att inte kunden ska känna sig osäker.

I undersökningen framgår det att den här könsstereotypa uppdelningen enbart gäller kvinnor i parförhållanden. Ensamstående kvinnor både tankar, byter däck och tar bilen till verkstaden.

– Det var förvånande att så många kvinnor tyckte att det var viktigt att dela ansvaret, men att så många av de som levde ihop inte gjorde det. Kanske har man fastnat i gamla former, säger Hanna Ekstrand, marknadschef på Mekonomen.

– Det här är ett av de områden som är mest könsstereotypt, men det behöver ju verkligen inte vara så här, det visar ju singelkvinnorna som utan problem kan ta hand om sin bil, säger Rebecka Edgren Aldén, andreredaktör på Damernas Värld.

En artikel om bilen, modet och kvinnans frihet där undersökningen finns redovisad finns med i Damernas Värld nr 13 som kommer till butik 27 oktober.

Om undersökningen:
I vår undersökning tillsammans med Mekonomen har 2 054 kvinnor med körkort/bil svarat på enkäten. 82 procent är gifta/sammanboende, 19 procent singel/särbo.

Några siffror från undersökningen:
50% av de gifta/sammanboende kvinnorna tankar sällan eller aldrig.
42% av kvinnorna i parrelationer tar ansvar fullt ut när det gäller besiktning.
87% tycker att bilen är en frihetssymbol, bland singlarna är det hela 91%.
82% av de som har en partner har inget ansvar för eller utför däckbyte.

För mer information om undersökningen kontakta;
Rebecka Edgren Aldén, andreredaktör Damernas Värld
08-736 50 36, rebecka.edgren-alden@dv.bonnier.se