Nytt fokus för Årets mama - hjältemaman får huvudrollen

Tidningen mamas årliga utmärkelse Årets mama fokuserar i år på mammor som gör skillnad i samhället. Priset delas ut den 16 november och redan nu presenteras de nominerade.

Årets mama har delats ut sedan 2004 i olika kategorier, och kategorin Årets hjältemama har funnits med i flera år. I år får hela Årets mama ett nytt fokus. Nu blir Årets hjältemama huvudpriset, där läsarna har fått nominera och rösta fram mammor som har gjort något extraordinärt för att hjälpa andra. Dessutom försvinner konceptet med en stor gala och istället bjuds ett antal av Sveriges starkaste opinionsbildare in – självklart kända mammor – till en exklusiv middag på stjärnkrogen Oaxen i Stockholm.

De tre som nominerats till Åreta hjältemama är:

Anna Ingemarsdotter Wängdahl
Mitt i sorgen och smärtan bestämde hon sig för att göra något för andra som drabbas av samma sjukdom – livmoderhalscancer. Nu har hon snart samlat in närmare 400 000 kronor till forskningen.

Natalia Bosak
Som barnhemsbarn i Polen gick hon själv hungrig. Tanken på att det finns barn som inte har mat för dagen fick henne att starta Donationer i Malmö, som hjälper utsatta familjer.

Annelie Salminen
En mossig barnramsa fick henne att skapa Modingarna, som lär barn att alla får vara med. I nya förbundet Transammans stöttar hon vuxna och barn som inte får plats i normerna.

Nomineringen och omröstningen äger rum både i tidningen mama och på mama.nu. De nominerade presenteras i mama nr 11 och på mama.nu den 30 september.
Här finns mer information och filmer om de tre nominerade.

Förutom Årets hjältemama utser tidningen som vanligt pristagare inom ytterligare ett antal kategorier.

– Årets mama har aldrig handlat om vem som är den bästa mamman, utan vi vill lyfta fram mammor som det har pratats om under året och som utmanar, engagerar och inspirerar oss, säger mamas chefredaktör Louise Bratt Tidmarsh. Just i år fokuserar vi på vanliga mammor runt om i Sverige som utanför sitt föräldraskap även hinner med att göra enastående insatser för att hjälpa och stötta andra – något som i år känns mer aktuellt än någonsin.

Utdelningen av Årets mama 2015 äger rum under middagen den 16 november.

UNICEF är mamas samarbetspartner och tidningen stöttar deras arbete med barn i hela världen. UNICEF-ambassadören Eva Röse är också värd under middagen.

Tidningen mama är ett livsstilsmagasin för mammor som utkommer med 13 nummer per år.

För mer information, kontakta:

Louise Bratt Tidmarsh, chefredaktör mama
telefon 08-736 52 98, louise@mama.bonnier.se

Samarbetspartners till Årets mama är Elfa som erbjuder flexibla förvaringslösningar och innovativa koncept med förstklassig funktionalitet och design, leksaksmärket Lundby Dockskåp är klassiska leksaker, fulla av fantastiska möjligheter och lekfulla detaljer samt skönhetssajten Eleven som erbjuder sina kunder över 900 märken inom smink, hudvård, hårvård och doft på nätet.

• mama
  • årets mama