​Österrikisk succé får Gyllene Glaset 2016

Weingut Leth slog igenom på den svenska marknaden för tio år sedan med sin grüner veltliner. Med gediget arbete fortsätter vinhuset att ligga i topp år efter år. Därför får de Allt om Mat:s vinpris Gyllene Glaset 2016.

Den österrikiska vinproducenten Weingut Leth ligger i Wagram, som tidigare kallades Donauland, ett par mil från Wien. Det är ett familjeföretag med tre generationer som är verksamma i firman. För att göra det enkelt, eller egentligen snarare förvirrande, heter tre av dem Franz i förnamn. Franz nummer ett, född 1937, grundade vinfirman i början av 1960-talet. Nästa generation Franz Leth tog över under 1980- och 90-talen och numera är det nästa generation, Franz junior, som är vinmakare.

– Vi i Allt om Mat:s vinprovningsgrupp häpnar ständigt över den höga, jämna kvaliteten på Leths viner. År efter år. Det var alltså ett enkelt val att utse årets Gyllene Glaset-vinnare, säger Gunilla Hultgren Karell.

Motivering: För att under många år konsekvent ha levererat välgjorda och personliga viner till överkomliga priser, samtidigt som utbudet emellanåt kryddats med karaktärsfulla vingårdsviner”.

Franz Leth från Weingut Leth tar emot priset på matmässan Sthlm Food & Wine, Stockholmsmässan i Älvsjö, i dag torsdag 10 november.

Gunilla Hultgren Karell, Allt om Mat:s vingrupp. Telefon: 070-7274160.

Suzanne Ribbing, chefredaktör Allt om Mat. Telefon: 070-248 31 48 E-post: suzanne.ribbing@aom.bonnier.se

Viner från Weingut Leth på den svenska marknaden:

Leth Grüner Veltliner 2015 (4200) Wagram, Österrike, 79 kr. Det första vinet från Leth som introducerades på den svenska marknaden, för tio år -sedan. Bra driv i smaken, här finns fräschör, lätt krydda och inslag av gröna päron och grape. Passar exempelvis till en mustig musselgryta.

Leth Duett Riesling Grüner Veltliner Trocken 2015 (4587) Niederösterreich, 79 kr. Friskt och aptitretande med aromatiska toner och fin, ren, sprittande fruktighet. Ett riktigt bra buffévin, särskilt om det vankas mycket grönt, fisk och skaldjur. En udda druvblandning som blivit mycket lyckad.

Leth Grüner Veltliner Familien Reserve 2015 (76570) Wagram, Österrike, 119 kr. Stramt, spänstigt, smakrikt och balanserat med mineral, liten pepprighet och bra koncentration. Det här vinet är gjort för den svenska marknaden som en hyllning. Tre generationer Franz Leth har satt sin prägel på vinet med druvor från tre vingårdslägen. Testa till wienerschnitzel!

Leth Grüner Veltliner Brunnthal 2014 (83778) Wagram, Österrike, 129 kr. Om man tror att det endast är budgetviner som Weingut Leth producerar kan man med fördel testa det här vinet, som finns i beställningssortimentet. Elegant och friskt, och här finns koncentration, drag av grape, -persikor, vitpeppar och lång, balanserad -eftersmak. Druvorna kommer från vingården Brunnthal. Passar till en ugnsbakad torskrygg med rostad parmaskinka.

• allt om mat
  • allt om mat:s vinpris gyllene glaset 2016