Unikt samarbete: Tidningen 101 nya idéer gör målarbok med företaget Unika

Tidningen 101 nya idéer gör en unik målarbok tillsammans med vuxna med funktionsnedsättning. Målarboken kommer i januari och är ett samarbete mellan tidningen och företaget Unika.

Unika erbjuder daglig verksamhet och korttidsboende för personer med lindrig till måttlig utvecklingsstörning. Verksamheten är inriktad på show, musik, dans och skapande verksamhet och nu har deras unika talanger skapat en målarbok tillsammans med tidningen 101 nya idéer.

Under en hel dag i november 2016 besökte redaktionen från 101 nya idéer Unikas lokaler vid Fridhemsplan i Stockholm. Där fick ett 10-tal unika artister fria tyglar att sätta sitt eget avtryck i boken.

– Alla kan skapa och det vill vi lyfta i det här samarbetet! Unika, där alla har en unik kreativitet, kändes därför som den perfekta samarbetspartnern. Vi är otroligt glada och tacksamma att de tackade ja, säger Malin Carlén, tidigare marknadschef på tidningen 101 nya idéer och initiativtagare till projektet.

101 nya idéer har tidigare släppt målarböcker men ville den här gången göra någonting annat än de illustrationer man vanligtvis hittar i målarböckerna.

– Att utnyttja den kreativa kompetensen hos Unika och samtidigt lyfta deras organisation kändes därför jätteroligt.

– Tänk att vi blev Head-huntade av en Bonnier-tidning. Vi är alla superglada och stolta, och artisterna har fått helt fria tyglar att sätta sitt avtryck i boken, säger Lenita Sällström, vice vd på Unika.

Målarboken kommer att finnas i butik 10 januari 2017.

Malin Carlén, initiativtagare och tidigare marknadschef 101 nya idéer. 0765 - 35 66 78, malin.carlen@bt.bonnier.se

Lenita Sällström, vice vd för Unika. 08 - 522 082 80, lenita@unika.nu

Ulrika Falk, chefredaktör 101 nya idéer. ulrika.falk@korsord.bonnier.se