Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund har slutit avtal

Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund har kommit överens om ett nytt avtal – för första gången på nära 20 år. Avtalet - som reglerar samtliga bokformat - består av ett samarbetsavtal med grundvillkor, förlagsavtal och royaltyvillkor samt en policy om författarmedverkan i marknadsföring.

I slutet på 90-talet strandade förhandlingarna mellan Sveriges Författarförbund och Svenska Förläggareföreningen, sedan dess har det saknats en överenskommelse mellan Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund.

För drygt ett år sedan inledde parterna en dialog för att ge varandra möjlighet att dela med sig av sin syn på bokmarknaden, på vilka utmaningar som fanns och för att se om man kunde enas om en gemensam grund för vidare samtal. Efter ett års samtal är avtalet nu på plats.

Håkan Rudels, VD, Bonnierförlagen:

- Vi har haft mycket givande avtalsdiskussioner och det avtal vi äntligen har på plats är ett bevis på vår intention om ett långsiktigt samarbete med Författarförbundet och dess medlemmar. Vårt nya avtal är dynamiskt, modernt och framåtblickande för båda parter. För Bonnierförlagen ger avtalet oss de bästa möjligheter att göra det vi är bäst på, nämligen att se till att våra författares berättelser når så många läsare som möjligt på så många olika sätt som möjligt.

Gunnar Ardelius, Ordförande, Sveriges Författarförbund:

- Detta är en milstolpe i vårt fackliga arbete och vi är mycket glada att kunna inkludera Bonnierförlagen bland de förlag vi har avtal med. Genom vårt samarbetsavtal tar vi gemensamt ansvar för att säkerställa rimliga villkor i en bransch i snabb förändring och kan fortsätta föra en konstruktiv dialog.

Samarbetsavtalet träder i kraft den 1 september.

Den policy som överrenskommits anger att det är viktigt att skilja mellan uppdrag för marknadsföring och uppdrag för framträdanden, varav det senare förutsätter att författaren av arrangör ersätts med lägst ett arvode enligt Författarförbundets minimirekommendation.

För ytterligare information:

Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen, 073-773 80 55

Gunnar Ardelius, Ordförande Sveriges Författarförbund, 073-945 01 15

• Litteratur

• sveriges författarförbund
  • bonnierförlagen
  • gunnar ardelius
  • håkan rudels

I Bonnierförlagen AB inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers FörlagBokförlaget ForumBokförlaget Max StrömBonnier AudioBonnier CarlsenBonnier FaktaBonnier PocketKartagoMix FörlagMånpocketWahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers BokklubbBokklubben SvalanSpänningszonenLyssnarklubben samt Månadens Bok. I Bonnierförlagen ingår också agenturen Bonnier Rights, självpubliceringstjänsten Type & Tell samt Bonnier Brands.