Poliser svidar om till basketspelare i ungdomssatsning

Nu öppnar Bonnierförlagen tillsammans med Svenska Basketbollförbundet och Polisen en ny basketplan mitt i Kista Centrum som ska fungera som en samlingsplats för ungdomar i området. Bland annat kommer Polisens egna basketspelare att spela med och mot lokala ungdomar på helgkvällar under hela sommaren.

Idag 17 juni invigs basketplanen mitt på Kista Torg som kommer att hålla öppet varje dag hela sommaren fram till och med den 14 augusti.  Bonnier Hoops! vill erbjuda en rolig aktivitet under sommaren för ungdomar i Järvaområdet och de nordvästra förorterna, där basketsporten har en stark ställning. Samtidigt är målsättningen att främja bokläsningen. Författare kommer på besök under sommaren, och det kommer självklar finnas böcker på plats.

En rad olika evenemang planeras, bland annat matcher där artister, författare och idrottsmän kommer att spela mot varandra. Framförallt kommer olika lag från den lokala Polisen att varje onsdagskväll under hela sommaren kasta av sig uniformerna och svida om till shorts och linne för att istället spela basket med och mot ungdomarna.

Stephan Kiernan, t f lokalpolisområdeschef för polisen i Kista:

– För oss är det här ett jätteroligt projekt att vara med på, Det är viktigt för oss att vara ute och träffa ungdomar där vi arbetar lokalt och det här ger oss en möjlighet att umgås med dem under positiva, roliga former. Här i norrort finns också en stark basketkultur och vi har många spelare bland våra egna killar och tjejer.

Initiativet, som går under namnet Bonnier Hoops!, är ett pilotprojekt i en satsning som förhoppningsvis skall växa och utvecklas framöver. Bakom står Bonnierförlagen i samarbete med Svenska Basketbollförbundet, Polisen Kista, Fryshuset, Lugna gatan, CityCon och Stockholms Stad.

Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen:

– Basket är en sport som är tillgänglig för alla, den kräver inte massa utrustning och klubbmedlemskap. Det är också en sport där integration mellan kulturer är något självklart. Och den är lika populär bland tjejer och killar. Allt det här tillsammans gör det intressant för oss att arbeta med då vi tror stenhårt på att läsning och sport hör ihop, Vi vill möta ungdomar under nya former där idrott och läsning samsas under samma tak. Vi som arbetar med böcker och ser att läsningen går ner i vissa åldersgrupper kan inte bara sitta med armarna i kors och klaga på TV-spel, vi måste möta ungdomarna på deras villkor och försöka göra det på ett sätt som är kul och inspirerande.

För att ta del av Bonnier Hoops!-program se: Facebook.com/bonnierhoops!

Programmet kommer uppdateras kontinuerligt under sommaren

För mer information, vänligen kontakta:

Håkan Rudels, VD, Bonnierförlagen

Tel 073-773 80 55, hakan.rudels@bonnierforlagen.se

Olle Håkanson, Håkanson United

Tel 070-444 35 47, e-post olle@hakanson-united.se

• bonnier hoops!
  • håkan rudels
  • bonnierförlagen
  • kista
  • polisen
  • basket

I Bonnierförlagen AB inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet AB, en agenturer och Books & Dreams. Förlagen utgörs av Albert Bonniers FörlagBokförlaget ForumBokförlaget Max StrömBonnier AudioBonnier CarlsenBonnier FaktaBonnier PocketKartagoMix FörlagMånpocketWahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers BokklubbBokklubben SvalanSpänningszonenLyssnarklubben samt Månadens Bok.

Katarina Arborelius

Presskontakt Chef Företagskommunikation Bonnierförlagen 070-696 66 90