Type & Tell startar nytt novellpris för unga

Type & Tell instiftar ett nytt litteraturpris för ungdomar i gymnasiet – Novellpriset i litteratur. Priset kommer delas ut under våren 2016 och anmälan till novelltävlingen är öppen för alla gymnasieelever i Dalarnas län.

Bonnierförlagens självpubliceringstjänst Type & Tell ger i vår unga skribenter chansen att kunna sätta “publicerad författare” på cv:t tack vare novelltävlingen Novellpriset i litteratur. Fem lyckliga vinnare kommer väljas ut av en jury bestående av författare, litteraturkritiker och andra verksamma inom bok- och biblioteksbranschen. Novellerna publiceras i en antologi under sommaren 2016.

Novellpriset i litteratur instiftas i samarbete med Henrik Norman, skolkurator på Hagströmska Gymnasiet i Falun och utbildad manusförfattare. Det är tack vare Henriks engagemang priset kommer delas ut till en Dalaungdom:

“När jag var på Bokmässan i höstas träffade jag Hanna och Matilda från Type & Tell, och vi började prata om skrivande, självpublicering och min egen bok. Några veckor senare började jag fundera över varför det inte fanns fler novelltävlingar för ungdomar, och så tänkte jag: 'Man kanske skulle ta och starta en egen?’ Nu känns det bara så otroligt roligt att det blir av, tillsammans med just Type & Tell, och extra kul att Dalarna får vara först ut!”

Rebecka Leffler, Head of Business Development på Type & Tell:

“Unga uttrycker sig i text dagligen, jag är övertygad om att flera av dessa sitter på massa bra berättelser som bör få nå ut. Vi på Type & Tell vill uppmuntra fler att skriva och ge dem möjlighet att uppfylla en dröm. Speciellt roligt är det så klart att samarbeta med en eldsjäl som Henrik, och att frångå det storstadsfokus som många aktörer i bokbranschen har. Vi hoppas att fler skolor runt om i landet vill ta över stafettpinnen och vara en del av Novellpriset nästa år.”

Novellerna behöver inte handla om ett specifikt tema, och kan vara i vilken genre som helst. Texterna får vara på svenska eller engelska, kan vara nyskrivna eller äldre, ska inte vara längre än 50 000 tecken (drygt 20 A4), och får inte ha vunnit pris utanför skolan tidigare.

Anmälan är öppen fram till söndag 28:e februari, därefter får juryn chans att läsa alla inskickade bidrag och tillsammans välja ut de fem som blir publicerade. Vinnarna presenteras i slutet på april.

Juryn för Novellpriset i litteratur 2016 består av:

Lotten Skeppstedt, produktansvarig på Type & Tell och tidigare redaktör på Albert Bonniers förlag och Bokförlaget Forum

Henrik Norman, skolkurator och utbildad manusförfattare

Titti Persson, författare från Dalarna som även arbetar för Bonnier Carlsen

Johan Tjällman, filmarbetare och manusförfattare

Vanya Petersén Ekdal, gymnasielärare i svenska

Malin Magnusson, projektledare på Länsbibliotek Dalarna

William C. Woxlin, ledamot och redaktör för Dalarnas Författarförbund

Cecilia Ekebjär, kulturredaktör och litteraturkritiker på Dalarnas Tidning

Karin Gustavsson, chef för barnavdelningen på Falu stadsbibliotek

Karin Lemon, förläggare på Bonnier Carlsen

Tävlingen sponsras av BookBeat, ScandBook, Adlibris och Holmen.

Läs mer på http://www.typeandtell.se/novellpriset eller följ #novellpriset2016 på Instagram.

För ytterligare information, kontakta:

Rebecka Leffler, Head of Business Development Type & Tell, +46 8 696 86 30 rebecka.leffler@typeandtell.se