Gästernas Restaurangpris hyllar landets bästa krogar

Idag startar omröstningen där Bookatable med hjälp av svenska folkets röster utser landets mest populära krogar. Röstningen till Gästernas Restaurangpris pågår fram till 5 oktober.

Gästernas Restaurangpris är ett årligt återkommande restaurangpris som arrangeras av Bookatable, Europas största sajt för restaurangbokningar, i syfte att skapa ett tillfälle för Sveriges alla matgäster att komma till tals. Från den 15 september till 5 oktober kan Sveriges alla restaurangbesökare rösta fram sin favoritrestaurang.

Alla restauranger i hela Sverige är röstningsbara och årets tävlingskategorier är:

• Årets gästupplevelse

• Årets restaurang

• Årets Stockholmrestaurang

• Årets matupplevelse

• Årets atmosfär och lokal

• Årets Göteborgsrestaurang (ny kategori för i år)

Detta är Sveriges enda tävling där gästernas smak och tycke får stå i centrum. Ett komplement till befintliga restaurangpriser där makten har förflyttats från expertpaneler och jurys till svenska folket. Det är ett roligt sätt för gästerna att inspirera och tipsa varandra, och samtidigt låta krögarna få ta del av deras uppskattning, säger Love Bergsten, Nordenchef Bookatable.

Det är tredje året som priset ges ut. Bland föregående års vinnare hittar vi bland annat 19 glas, Berns Asiatiska, Restaurang AG, Nybrogatan 38 och Nosh and Chow.

• Vi blev jätteglada över fjolårets utnämning. Gästerna är ju våra dagliga kritiker och de vi lever och verkar för. Detta pris gav oss energi och sporrar oss att hålla samma höga nivå på service och kvalité. Det finaste pris man kan vinna, säger Peter Bennysson, ägare av 19 glas Bar & Matsal och fjolårets vinnare i kategorin Årets Gästupplevelse.

Tävlingen genomförs på Bookatables hemsida www.bookatable.com/rosta. Vinnarna utses den 13 oktober på den nyöppnade restaurangen Luzette på Stockholms Centralstation.

Love Bergsten, Nordenchef Bookatable

Mail: love.bergsten@bookatable.com