Glöm köttfri måndag – nu är det veganuary som gäller

Januari är traditionellt en månad för avhållsamhet. Medan några bestämmer sig för att gå ner i vikt, tar andra en vit månad. Men efter uppmärksammade dokumentärer såsom Cowspiracy och rapporter från senaste klimatmötet trendar en helt ny företeelse. Bara i England förväntas 50 000 delta i Veganuary, den senaste hälsotrenden som går ut på att äta veganskt under hela januari månad. För dig som vill testa på livet som vegan har Bookatable tagit fram en lista på restauranger som hjälper dig att lyckas med dieten.

Om du har frossat under julledigheten kan tanken på att äta mer vegansk mat vara frestande under januari. Om så är fallet kommer du inte att vara ensam. Experter i England förutspår att 50 000 personer kommer att delta i Veganuary, nu inne på sitt tredje år, den här månaden. Ungefär hälften av dessa förväntas förbli veganer.

Veganuari går ut på att undvika kött, fisk och mejerier under en hel månad. Vad som återstår är en kost rik på grönsaker, frukt, fullkorn och baljväxter, och goda fetter såsom de som finns i nötter, frön, avokado och olivolja.

Att äta veganmat blir nu allt mer trendigt tack vare ett antal uppmärksammade förespråkare. Engagerade veganer inkluderar Brad Pitt, Jennifer Lopez, Jared Leto, Moby, Ellie Goulding och Gwyneth Paltrow.

– Att inte känna sig låst hemma eller till sina egna kokkunskaper är viktigt för att lyckas med en ny diet. Som tur är finns det numera ett antal restauranger runtom i landet som serverar veganmat, säger Jonas Carlén, Commercial Director på Bookatable.

Här kan du äta veganmat:

• Nirvana
  • Trottoarbaren, Norrköping
  • Myoga Wellness, Jönköping
  • Raw, Helsingborg

• För mer information vänligen kontakta:

Mail: emma.nordenstaaf@spotlightpr.se

Telefon: +46 (0)704- 29 99 59

• Gastronomi

Bookatable är Europas största sajt för restaurangbokningar online och finns på 9 olika språk och är verksamma i 19 länder. Bordsbokningen nås via webben eller i mobilen, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan med omedelbar bekräftelse. Bookatable ägs av Livebookings Holdings Ltd som är Europas ledande service för reservationer och marknadsföring för restauranger. Livebookings har valts av över 9 000 restauranger i 23 länder som en pålitlig partner för förmedling av ett växande antal restaurangbesökare, hittills över en miljon per månad.