Läckbergs nya bok slog rekord under lanseringshelgen

Läckbergs nya bok slog rekord under lanseringshelgen

Camilla Läckberg släppte torsdag 11 april den första boken i en efterlängtad ny serie - "En bur av guld". Under lanseringshelgen slog ljudboken rekord i streamingtjänsten BookBeat och stod för över 14 procent av alla lyssnade timmar. Ingen bok har någonsin nått upp till de nivåerna så snabbt hos BookBeat. Tidigare rekordet hade Lars Keplers "Lazarus" som släpptes i oktober 2018.

- Vilken fantastisk start för Camilla Läckbergs nya serie! Ännu roligare är att både lyssnarna och kritikerna verkligen gillar boken. De första tusen användarna har gett den betyg 4,21 av 5 och den har fått många bra recensioner, säger Anna Riklund, Head of Content Curation på BookBeat

Efter rekordstarten drar idag måndag en nationell lanseringskampanj för boken igång på TV, i radio och med utomhusreklam.

- Påsken är något av en smygstart på vår högsäsong. Människor är ute promenerar i vårsolen eller reser långt och vill då gärna lyssna på en riktigt bra bok. Vi är säkra på att många kommer att ha "En bur av guld" i öronen i påsk, säger Anna Riklund

Anna Riklund, Head of Content Curation BookBeat, anna.riklund@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 50 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland. BookBeat växte med 110 procent under 2018 och omsatte 145 miljoner kronor. I början av 2019 har BookBeat över 150 000 betalande användare. BookBeat är systerbolag till de ledande förlagsgrupperna i Sverige och Finland samt en av de största förlagsgrupperna i Tyskland och Storbritannien. För mer information: www.bookbeat.se