Niclas Sandin, VD BookBeat

Värmen får lyssningen att slå rekord – BookBeat passerar 100 000 användare

Streamingtjänsten BookBeat har i juli passerat 100 000 betalande användare. Majoriteten av användarna finns på den svenska marknaden. Milstolpen nås tidigare än förväntat cirka 26 månader efter den breda lanseringen våren 2016 och en månad efter att BookBeat nått 100 miljoner kronor i intäkter på helårsbasis andra kvartalet 2018. Det sker tack vare en stark tillväxt hittills i sommar på främst den svenska och finska marknaden. Tillväxten har gjort att antalet lyssnade timmar i BookBeats svenska tjänst under juli, redan innan månaden är slut, nått de högsta nivåerna som uppmätts för en enskild månad. Den mest lyssnade boken hittills i sommar är den självutlämnande biografin Mikael Persbrandt: Så som jag minns det skriven av Carl-Johan Vallgren.

- BookBeats mål i sommar var att nå 100 000 betalande användare i augusti men den kraftiga tillströmningen av nya lyssnare gör att vi växer snabbare än väntat och når målet redan innan juli tagit slut. Förmodligen spelar det fina vädret en stor roll, oavsett om man går en långpromenad eller spenderar en dag på stranden under solen passar det perfekt med en ljudbok i hörlurarna, säger Niclas Sandin, VD BookBeat

I snitt har BookBeats svenska användare lyssnat på böcker 50 minuter per dag hittills under sommaren. De fem mest lyssnade böckerna i antal timmar under juni och juli har varit följande:

1. Mikael Persbrandt: Så som jag minns det av Carl-Johan Vallgren

2. Ett mörker mitt ibland oss av Mari Jungstedt

3. Silfverbielke 9 Kejsaren av Dan Buthler och Dag Öhrlund

4. Syndabocken av Sofie Sarenbrant

5. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson

- Självutlämnande biografier som Mikael Persbrandts brukar gå bra på sommaren, förmodligen är drivkraften liknande den som får människor att lyssna på starka sommarprat. Här är fördjupningen större och lyssnarna får i fjorton timmar en unik inblick i en fascinerande livshistoria i rampljuset, uppläst av honom själv. Sett till berömmet från tusentals användare som gett den maxbetyg i tjänsten är det inte förvånande att den är sommarens mest lyssnade bok, avslutar Niclas Sandin

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ingår i Bonnierkoncernens affärsområde Bonnier Books. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat cirka 50 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. För närvarande finns BookBeat i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland. BookBeat beräknas under 2018 växa med över 100 procent och siktar på att omsätta runt 150 miljoner kronor. BookBeat är systerbolag till de ledande ljudboksförlagen i Sverige och Finland samt en av de största förlagsgrupperna i Tyskland och Storbritannien. För mer information: www.bookbeat.se