Booli.se -första svenska publicist att öppna upp bostadsdata i en DSP

Programmatic och data-baserade mediaköp växer och förväntas bli allt viktigare för mediabyråerna under 2015. Därför har Booli.se, som första publicist i landet, gjort bostadsdata tillgänglig för köp direkt via en DSP.

Idag är RTB (Real Time Bidding) i sig ett trubbigt verktyg som skjuter brett med dåligt sikte. Med hjälp av RTB i kombination med publicistdata kan annonsörer nå mer specifika målgrupper. Genom Boolis bostadsdata blir det därmed möjligt att genom programmatic-köp nå exempelvis villaägare eller personer som letar 2:or på Östermalm. Bostadsdatan aktiveras direkt i Adforms DSP som är direktintegrerad med Boolis DMP.

RTB var för många i början ett sätt att köpa billig räckvidd, nu används tekniken alltmer för att köpa premiumformat. Det senaste året har programmatic-köp i Europa ökat med 214% enligt en undersökning från Adform.

- Vår bild är att programmatic-avdelningarna växer hos byråerna och att man satsar mycket resurser och tid inom detta område just nu. Vi tror att 2015 blir året då premiumaffären går via programmatic säger Joakim Timgren, försäljningschef Booli.se.

Boolis programmatic-team fortsätter att växa med senaste tillskottet Sofia Holmin, som närmast kommer från Delta Projects och som själva har utvecklat en DSP.

- Tillsammans med Booli.se har vi kommit långt med programmatic-köp i syfte att erbjuda våra annonsörer bättre varumärkeskampanjer. Under 2015 kommer vi att vidareutveckla våra programmatic-kampanjer med hjälp av bostadsdata från Booli.se säger Simone Skoog, Managing director Amnet Group.

På Booli.se kommer de stora köpvolymerna via Adform och Google ADX. Inventory finns även tillgängligt via andra plattformar som exemplevis Delta, BidTheatre och Rubicon. Alla Boolis displayformat i desktop, tablet och mobil går att köpa via programmatic.

Förklaring

• DSP- Demand-side Platform
  • DMP- Data Management Platform
  • RTB- Real Time Bidding
  • Programmatic - Automatiserad handel/Programmerade köp

• programmatic
  • rtb
  • real time bidding
  • adform
  • google adx
  • sofia holmin
  • simone skoog
  • delta
  • bidtheatre
  • rubicon
  • amnet group
  • dmp
  • dsp
  • joakim timgren
  • bostadssajt

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 700 000 unika besökare i månaden och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.