Bor du på våning 5? Grattis!

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2016 06:58 CEST

Booli.se har undersökt vilket våningsplan det är dyrast att köpa bostad på. Oavsett hur stor lägenheten är, finns de dyraste kvadratmeterpriserna på plan 5 i både Stockholm, Göteborg och Malmö.

De dyraste lägenheterna hittar vi högt upp i huset, på våning 5. Inte helt oväntat är det dyrast att bo högt upp. Generellt minskar något ju längre ner i huset lägenheten ligger. I både Stockholm, Malmö och Göteborgs kommun blir kvadratmeterpriset dyrare och dyrare för varje våningsplan.

- När det gäller stora lägenheter är det tydligt att priset ökar ju längre upp i huset du kommer. Det är, inte helt oväntat, mest attraktivt att bo högt upp i huset. För små lägenheter är trenden inte lika tydlig. Det är generellt billigast att köpa en lägenhet längst ner i huset oavsett storlek på lägenheten, säger Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator på Booli.

Booli.se har tittat på över 15 000 lägenhetsförsäljningar under 2016 i Stockholm, Göteborg och Malmö kommun för att se hur priserna skiljer sig åt beroende på våningsplan. Undersökningen innefattar bostäder på våningsplan -1 till och med våning 5.

I bifogat exceldokument kan du se kvadratmeterpriserna för små, stora och mellanstora lägenheter uppdelat på både Malmö, Stockholm och Göteborgs kommun.

Kommentarer (0)