Fler säljare väljer att sänka sina utropspriser

En ny undersökning från Booli.se visar att andelen prissänkta objekt ökat kraftigt senaste året. Vecka 4 2012 var 16,5% av alla objekten till salu prissänkta, samma period 2011 var motsvarande siffra 12,6%¹.

- Vi brukar säga att säljarna är marknadens sista optimister, så när många väljer att sänka sina utropspriser samtidigt är det anmärkningsvärt säger Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

I Stockholms kommun har andelen prissänkta ökat från 3,1% till 12,3%, i Göteborg kommun från 4,8% till i 10,4% och i Malmö kommun från 13,6% till 18,1%.

- Prissänkningar sker när köparna inte lever upp till säljarnas förväntningar. Detta gör att andelen prissänkningar ofta ger en ganska bra indikation på vart marknaden är på väg på kort sikt säger Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

En ögonblicksbild vecka 4 visar att de prissänkta objekten i snitt sänkt sitt utropspris med 12,1%.

- Senaste veckorna har andelen prissänkta sjunkit något. Vad det beror på vet vi inte. Vi har fått indikationer på att många säljare valt att dra tillbaka sina försäljningar vilket skulle påverka statistiken. Men vi hoppas förstås på att det är ett tecken på en starkare marknad fortsätter Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

För frågor, kontakta:
Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.
Telefon: 070-722 11 73
E-post: anders@booli.se

För lokal statistik, kontakta:
Josephine Linghammar, Marknadsansvarig på Booli.se
E-post: josephine@booli.se

Fotnot:

1). Siffrorna baseras på andel av bostadsannonser som varit aktiva någon gång under de senaste fyra veckorna vars utropspris i annonsen någon gång prissänkts. Nyproducerade bostäder tas ej med.

• bostadssök
  • bostäder
  • prissänkningar

Booli är en användarvänlig söktjänst som samlar mäklarnas objektannonser, mäklarinformation och information om bostadsmarknaden på ett ställe.

Booli Search Technologies AB grundades 2007. Företaget är baserat i Stockholm. Bland Boolis grundare finns bland andra styrelseordförande Daniel Kaplan, som även startade Tradera, Peo Nilsson, grundare av Pacer, samt Michael Casselbrant, grundare av Alliance Svenska Holding AB. Idag arbetar 10 personer i bolaget. Tjänsten Booli (www.booli.se) lanserades i slutet av 2007 i Stockholm.