Här är budgivaren som oftast vinner

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2018 06:42 CEST

Bostadssajten Booli har analyserat över 80 000 budgivningar för att se vilken budgivare som oftast vinner budgivningen. Undersökningen visar att det är den som ger sig in sist i budgivningen som oftast vinner.

- I vissa fall är det dubbelt så vanligt att den som ger sig in sist i budgivningen vinner än den som ger sig in näst sist. Sist in vinner oftast - förutom när det bara är två budgivare, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Statistiken är baserad på budgivningar i hela landet, och trenden är tydlig: det är den som ger sig in sist i budgivningen som oftast vinner. Ju fler budgivare som deltar, desto tydligare är det: den som gett sig in sist i budgivningen vinner dubbelt så ofta som den som är näst sist in.

Vilken budgivare vinner oftast?
Tabellen visar vilken budgivare som vinner hur ofta. Alltså: när det är två budgivare i en budgivning vinner budgivare nr 1 (den som lagt det första budet) i 56,1% av budgivningarna.

Budgivare nr 👉🏼
Antal Budgivare 👇🏼 1 2 3 4 5 6
2 budgivare 56.1% 43.9%
3 budgivare 29.9% 29.3% 40.7%
4 budgivare 19.0% 19.2% 23.0% 38.8%
5 budgivare 13.4% 14.1% 14.6% 19.6% 38.4%
6 budgivare 10.5% 10.5% 10.6% 13.8% 18.2% 36.3%

Statistiken är framtagen från 80275 budgivningar från jan 1 2016 och fram till och med 7 maj 2018. Endast budgivningar med 5 bud eller fler är med i det statistiska urvalet. Ingen nyproduktion är med. I bifogad excelfil finns statistik uppdelad på bostadsrätter och villor.

Kommentarer (0)

Kommentera