Kommunerna med hetaste budgivningarna

Det är inte bara i Stockholm och Göteborg som köparna upplever problem med skenande budgivningar. I många kommuner över hela landet blir skillnaden mellan utropspris och slutpris allt större. För att uppmärksamma lanseringen utav Prishjälpen har Booli.se tagit fram en lista på kommuner där lockpriserna blivit kraftigare det senaste året.

Trollhättan toppar listan, för ett år sedan (första kvartalet 2014) steg budgivningen i snitt med 16%, idag stiger priset i snitt med hela 30%. Trollhättan toppar även listan som visar i vilka kommuner skillnaden mellan utropspris och slutpris är störst.

-Som köpare är det frustrerande när man hittar en bostad man tycker om och tror sig ha råd men som är underprissatt och får en skenande budgivning, säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig på Booli.se.

För att underlätta för köparna och öka förståelsen för marknaden lanserar Booli.se nu Prishjälpen. Med Prishjälpen får du som köpare direkt en uppskattning av vad bostaden skulle säljas för om den utvecklas som budgivningar gör i snitt i området.

-Med lokal budstatistik ger vi en fingervisning vad man kan förvänta sig som köpare. Det kan handla om ökningar på många hundratusen kronor avslutar Josephine.

Se bifogade filer för att hämta hem hela listan i excel med alla kommuner.

Listan visar i vilka kommuner skillnaden mellan utropspris och slutpris ökat mest under första kvartalet 2015 jämfört med första kvartalet 2014

PlaceringOmrådeQ1 2014Q1 2015Skillnad i %-enheter
1Trollhättan16,3%29,6%13,4
2Lidköping8,2%18,6%10,3
3Upplands Väsby7,8%16,5%8,8
4Vänersborg10,3%18,7%8,4
5Mölndal9,1%16,5%7,4
6Karlskrona1,5%8,2%6,7
7Alingsås8,3%15,0%6,7
8Lerum9,0%15,5%6,5
9Göteborg10,2%16,7%6,5
10Huddinge11,4%17,8%6,4
Riket9,3%13,0%3,7

Endast kommuner där Booli.se har registrerat fler än 50 budgivningar under perioden är med i statistiken.

Listan visar i vilka kommuner skillnaden mellan utropspris och slutpris var störst (%) under första kvartalet 2015

PlaceringOmrådeQ1 2014Q1 2015Skillnad i %-enheter
1Trollhättan16,3%29,6%13,4