Läget är viktigare än skicket på bostaden

Booli har tagit fram en topp 100-lista på de vanligaste förekommande orden i bostadsannonser just nu. Listan visar vad som anses trendigt eller attraktivt för tillfället – vad mäklaren skriver för att locka spekulanter till visningen. Listan är hämtad ur 11 000 annonser med bostäder till salu.

Många av orden som finns med på topplistan handlar om läget på bostaden. Boolis undersökning visar att det är vanligt att poängtera bra kommunikationer och ord som 'promenadavstånd', 'stenkast' och 'restauranger' är något som används frekvent.

- Närhet till service tycks vara viktigare att poängtera än att bostaden är välskött. Av förklarliga skäl - läget kan du inte göra så mycket åt, men skicket på bostaden har du alla möjligheter att ändra på, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Rymligt och välplanerat med närhet till service
Ord som 'rymligt', 'stora', 'öppen' och 'ljus' förekommer i många annonser. Det tyder på att det fortfarande är öppen planlösning som gäller. 'Populära' kommer redan på plats 33, före både 'förening' och 'tomten' - det verkar alltså vara viktigare att poängtera att något är populärt än bostadens faktiska egenskaper.

- Genom att titta på den här listan och i vilken utsträckning orden används kan man utröna vad som anses attraktivt och värt att lyfta fram när en bostad ska byta ägare. Sedan får man som spekulant komma ihåg att ord som 'attraktiv', 'trevlig' och 'optimal' inte nödvändigtvis betyder samma sak för alla, säger Matilda Adelborg.

Topp 10 - här är de vanligaste orden
Här har vi uteslutit bindeord. Vi har inte heller tagit med de olika rummen (kök, sovrum, badrum) men de finns med i topplistan under bifogade dokument.

1. Läge

1. Stora

3. Plats

4. Närhet

5. Balkong

6. Planlösning

7. Fina

8. Centrum

9. Genomgående

10. Öppen

Quiz: Förstår du vad mäklaren menar?
Vet du vad en ekonomibyggnad är? Känner du till som menas med en ogenerad tomt? Gör testet och se om du har koll på vad orden i bostadsannonserna betyder.

I bifogad excelfil finns en lista på de 100 vanligaste förekommande orden från mäklarannonser. Booli har undersökt totalt 11 000 annonser som var till salu den 29/10-18 för att visa vilka ordval som är vanligast för att beskriva en bostad.

Booli Search Technologies AB är en del av SBAB och utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, en av Sveriges största söktjänster för bostäder med över 300 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en tjänst som hjälper privatpersoner att hitta rätt mäklare.