Lista: Länen där vi lägger flest bud

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2016 10:00 CEST

Svenskarna lägger allt fler bud i varje budgivning. Statistik från Booli.se visar att det under första kvartalet 2016 lades fler bud per budgivning än det gjordes vid samma tid föregående år. Endast i Norrbottens län och Västerbottens län läggs det färre bud.

Under 2015 ökade budgivningen priset på en bostad med i genomsnitt 13,9% från utropspriset. Det är nästan en dubblering jämfört med 2013, då budgivningar i snitt gick upp 7,6%. Under 2015 undervärderade mäklarna därmed sina objekt för ett värde motsvarande 20 miljarder kronor.

En djupare genomgång av budgivningsstatistiken visar även att cirka 80% av alla budgivningar slutar inom 7 dagar eller 19 bud. Snittet i riket är just nu 13 bud per budgivning vilket är en ökning med 18% från föregående år då det lades i snitt 11 bud per budgivning.

- De här siffrorna visar att marknaden är fortsatt het i många delar av landet. I budgivningsstatistiken syns just nu inga tecken på en avmattning säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig på Booli.

Budgivningsstatistiken skiljer sig en del beroende på var i landet du letar bostad. I storstäderna är trycket högre, och köparna kan behöva räkna med fler bud. Tabellen visar hur stor den procentuella ökningen för antal bud är i varje län jämfört med motsvarande period föregående år.

Antal bud per budgivning, län för län

Område Q1 2015
Värmlands län 9 9 0%
Norrbottens län 8 7 -11%
Västerbottens län 13 11 -11%

Antal bud (medel): Medelantalet bud i publicerade budgivningar för annonser som tagits bort under perioden

Tabellen finns även bifogad i excel.

Hur vinner jag budgivningen?

I säsongens sista avsnitt tar Bostadspodden hjälp av Martin Palacios för att analysera olika budgivningsstrategier. Lyssna på avsnittet här för mer information om vilka budgivningstrategier som fungerar.

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 270 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.

Kommentarer (0)

Kommentera