Rekordlågt utbud på fritidshusmarknaden

Utbudet av fritidshus till salu är just nu det lägsta på 7 år. Eftersom utbudet år lågt ökar intresset för de objekt som finns ute. Ny statistik från Booli.se visar fler budgivare per objekt, högre medelslutpriser än tidigare, och den lägsta andelen återpublicerade annonser sedan 2009.

Med ett lägre utbud ökar trycket på de bostäder som finns till salu. Statistiken visar stora förändringar på fritidshusmarknaden. Sedan 2009 är annonstiden den av Booli lägsta noterade. Även inflödet av nya fritidshus till salu är lågt. 2015 kom det ut ca 2000 nya annonser i april, i år kom det ut ca 1500 nya fritidshus till salu.

- Det är intressant att utbudet av fritidshus nästan halverats sedan 2012. Det låga utbudet och övriga indikationer tyder det på att fritidshusmarknaden just nu är till säljarnas fördel, säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig på Booli.se.

- En delförklaring kan vara att det kommande amorteringskravet inte påverkar fritidshusmarknaden på samma sätt. Fritidshus är en ”lyxkonsumtion” medan en permanentbostad tvärtom är ett basalt behov. Den snabba och stora utbudsökningen vi ser på bostadsmarknaden i övrigt just nu beror på att många säljare vill pröva lyckan att genomföra en framgångsrik försäljning innan de kommande amorteringskravet träder i kraft. Den typen av effekt finns inte på fritidshusmarknaden på samma sätt, menar Erik Olsson på fastighetsförmedlingen med samma namn.

Utbudet av fritidshus i april: år för år

20092010201120122013201420152016
5 2094 0026 3457 0096 1006 9835 5483 614

Fritidshusmarknaden just nu (vecka 16-19) :

• Det högsta medelslutpriset sedan 2012
  • Högst kvadratmeterpris sedan 2012
  • Fler budgivare på varje försäljning (medel)
  • Fler bud på varje objekt (medel)
  • Andelen återpublicerade annonser är det lägsta sedan 2009.

• fritidshus