Så heta är budgivningarna just nu

Nya siffror från bostadssajten Booli.se visar hur budgivningarna i storstäderna och landet varit den senaste månaden jämfört med tidigare år. I snitt läggs det 3 bud färre per budgivning i år jämfört med samma period 2016.

En budgivning är en central del av en bostadsaffär. Den visar både marknadens intensitet och påverkar hur högt slutpriset blir. Budgivningar fyller en viktig funktion genom att leda fram till ett marknadspris.

- En budgivning visar dig som köpare att du inte betalar för mycket – och som säljare vet du tack vare budgivningen att du inte säljer din bostad för billigt. Budgivningar är ett sätt att ta tempen på marknaden, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

I Stockholm är både antal bud och antal budgivningar just nu högre än föregående år, men lägre än 2016. Snittet för landet pekar åt samma håll. I snitt trissar budgivningarna upp slutpriserna med 7,1% i landet just nu - för två år sedan var skillnaden mellan utropspris och slutpris 15,4%.

- Nu kan spekulanter, utifrån utropspriset, avgöra om det är värt att gå på visning. Tidigare har du behövt ta höjd för att slutpriset landar långt över utropspriset, det har helt enkelt varit svårt att veta vilka bostäder det är lönt att besöka visningen för, säger Matilda Adelborg.

För ett år sedan var budgivningarna svala, och sågs som ett tecken på en inbromsande marknad. Nya siffror från Booli visar att budgivningarna återhämtat sig något. Nedan kan du se hur många bud som i snitt lades per budgivning under perioden 20/10-20/11 respektive år.

Så många bud lades det i snitt i varje budgivning - endast lägenheter

Område 2016 2017 2018
Göteborg 13,5 8,3 9
Malmö 8,3 5 5,8
Stockholm 13,2 9,2 10,7
Sverige 11,5 7,9 8,6

I bifogad excelfil (under ‘Dokument’) finns även antal budgivare och skillnaden mellan utropspris och slutpris i procent för både lägenheter och villor.

• bostadsförsäljning
  • budgivningar