Så har priserna förändrats i ditt område

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2018 08:46 CET

Nya siffror från bostadssajten Booli visar hur kvadratmeterpriserna på lägenheter förändrats i de olika stadsdelarna i landets tre största städer. Boolis siffror visar att inget område i Stockholm har ett högre kvadratmeterpris hittills i år jämfört med 2017.

Booli har tagit fram statistik som visar medelslutpriset per kvadratmeter på sålda objekt per område i storstäderna. Siffrorna gäller året hittills och i jämförelsen finns årssiffror sedan 2013. Endast de stadsdelar där det sålts minst 50 lägenheter hittills i år är med i undersökningen.

- Inte i ett enda område i Stockholms kommun är kvadratmeterpriset för lägenheter högre i år jämfört med föregående år, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

I Malmö kommun har två områden ett högre kvadratmeterpris än 2017. Även i Göteborgs kommun har priserna minskat i nästan alla områden - med undantag för Askim och Backa där priserna ökat. I Biskopsgården ligger kvadratmeterpriset på samma nivå som 2017.

I snitt har kvadratmeterpriserna på lägenheter minskat med mellan 3-6% i storstäderna, och snittet för landet ligger på -6% sedan 2017.

- Av landets tre största storstäder är det Göteborgs kommun som klarat sig bäst under året hittills, sett till den procentuella prisutvecklingen, säger Matilda Adelborg.

Så har priserna förändrats (kommun + landet)
Kvadratmeterpris på sålda objekt per (medel) (kr/m²)

Område 2017 2018-01-01 - 2018-12-05 Skillnad (%)
Göteborg 49 500 48 100 -3%
Malmö 27 700 26 700 -4%
Stockholm 75 000 70 700 -6%
Sverige 43 400 40 900 -6%

I bifogad excelfil finns medelslutpriser per kvadrat för varje område i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Kommentarer (0)

Kommentera