Slutpriser på bostadsrätter lanseras av bostadssajten Booli.se

Booli.se utvidgar slutpristjänsten med information om slutpriser på bostadsrätter. Tjänsten blir Sveriges största med drygt 400 000 slutpriser över hela Sverige.

- Avsaknad av slutprisinformation på bostadsrätter har skapat problem för köparna och säljarna länge nog nu. Vi tror att ökad transparens är en viktig del i att skapa en bättre bostadsmarknad. Det är dags att informationen öppnas upp, säger Anders Kyhlstedt, VD på Booli.se.

Booli.se har sedan 2008 publicerat slutpriser för villor, tomter och gårdar och slutpriser på bostadssrätter har sedan dess varit en av de mest önskade funktionerna bland bostadssökarna på Booli.se.

Slutprisinformationen om bostadsrätter bygger på en strukturerad insamling av sista buden från öppna budgivningar på nätet. För hus- och tomtmarknaden kvalitetssäkras slutpriset mot lagfarter, motsvarande process finns i dagsläget inte för bostadsrätter. Information om budgivningar kommer publiceras för både hus, tomter och bostadsrätter. Ofta visas även antalet bud och budgivare.

Fastighetsmäklarinspektionen har länge varit av uppfattningen att fastighetsmäklaren ska underlätta för köpare och säljare genom att presentera ett bedömt marknadsvärde snarare än av uppgivet utropspris.

-Avsaknaden av slutprisinformation har gjort det svårt för bostadköpare att överblicka marknaden. Vi tror inte att lösningen på problemet ligger i att reglera säljarnas möjlighet att bestämma utropspriset på sin bostad, utan snarare genom att öka transparensen och utrusta köparna med bättre verktyg säger Anders Kyhlstedt.

Booli.se räknar med att publicera sista bud från ca 500-1000 annonser i veckan. Vilket kommer att ge en snabbt växande databas med bostadsinformation.

Behovet av att se slutpriser i Stockholm, Göteborg och Malmö har varit extra stort då det är stor omsättning och utropspris och slutpris ofta kan skilja på flera hundra tusen kronor. Se inkomna slutpriser för Stockholms innerstad här, Göteborg här och Malmö här

Exempel på spektakulära budgivningar

Mejramvägen 107, Sörbyängen, Örebro
Sista bud: 1 770 000 kr
Utropspris: 995 000 kr
Antal bud: 34
Antal budgivare: 7

Roslagsgatan 57, Sibirien, Stockholm
Sista bud: 2 030 000 kr
Utropspris: 1 495 000 kr
Antal bud: 9
Antal budgivare: 4

Blommensbergsvägen 190, Aspudden, Stockholm
Sista bud: 2 650 000 kr
Utropspris: 1 995 000 kr
Antal bud: 31
Antal budgivare: 3

Mer information om slutpriser för bostadsrätter finns på Boolibloggen och på supporsidorna för Booli.se.

Buden ovan är det sista som registrerats av Booli.se, ytterligare bud kan ha förekommit. Information från alla mäklare samlas ej in i dagsläget. Antal bud och antal budgivare är ungefärligt.