Snabb omsättning av bostadsrätter ger missvisande bild av lågt utbud

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 06:50 CEST

Senaste halvåret har flera bostadsaktörer, Booli.se inkluderat, rapporterat om rekordlågt utbud av bostadsrätter. Booli.se visar nu att det till synes låga utbudet delvis beror på att det går snabbare att sälja bostadsrätter.

Vid en jämförelse av antal nyinkomna objekt och antal objekt som ligger ute till salu mot föregående år träder en annan bild fram.

- Annonstiderna har stadigt krupit neråt i flera års tid. I och med det har utbudet vid varje varje givet tillfälle också minskat. Detta betyder dock inte att antalet objekt som omsätts på marknaden har sjunkit proportionerligt säger Anders Kyhlstedt, VD på den oberoende bostadssajten Booli.se.

Antalet bostadsrätter som varit till salu på Booli.se under 4 veckor i augusti är 15 427st. Motsvarande period föregående år var antalet 17 251st, en minskning i utbud med 10,6%. Det totala utbudet ser därmed ut att ha minskat kraftigt jämfört med motsvarande period föregående år.

En helt annan bild framkommer då antalet nyinkomna bostadsrätter mäts. Under de 4 veckorna i augusti la mäklarna upp 8 823 nya bostadsrätter till försäljning. Under samma tid föregående år var siffran 9 131 bostadsrätter. Det betyder att antalet inkomna bostadsrätter var 3,37% färre än föregående år, vilket är en mer blygsam minskning än vad som tidigare rapporterats i media.

- Även om det samlade utbudet är rekordlågt så säljs det uppenbarligen en stort antal lägenheter, fler än vi tidigare trott fortsätter Anders Kyhlstedt.

För villor däremot så är både antalet nyinkomna objekt och det totala utbudet mycket lägre än föregående år. Det totala utbudet villor har minskat från 24 237st förra året till 19 175 i år vilket ger ett minskat totalt utbud på 20,9%.

Antalet nyinkomna villor har minskat med 14,3%, från 5 628st under augustiveckorna till 6 564st motsvarande period föregående år.

Bostadstyp Nyinkomna objekt, 4v aug 2014Nyinkomna objekt, 4v aug 2013 Förändring i %
 Bostadsrätter8 823
9 131-3,37%
 Småhus5 628

Bostadstyp Utbud, 4v. aug 2014Utbud, 4v aug 2013 Förändring i %
 Bostadsrätter15 42717 251
 Småhus19 17524 237-20,9%

Tidsperiod:

Senaste 4 veckorna (2014-07-28 till 2014-08-24) jämfört med samma period föregående år (2013-07-29 till 2014-08-25).

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Bland tjänsterna återfinns bland annat Booli.se, Sveriges största oberoende söktjänst för bostäder med över 230 000 unika besökare i veckan och Hittamäklare.se, en jämförelsetjänst för privatpersoner som ska sälja sin bostad.

Kommentarer (0)