Många födslar på Borås Djurpark

Borås Djurpark går ett mycket spännande år till mötes och redan såhär tidigt på året händer det massor ute bland våra djur. I år gläds vi extra mycket över några lite mer ovanliga födslar – speciellt  hos våra järvar, där det inte fötts ungar sedan 1987. Under vintern har det fötts tre små järvvalpar i djurparken.

En annan art som ofta är svår att få att föröka sig är den afrikanska vildhunden, därför är det är extra roligt att vi under vintern har lyckats med en kull på totalt åtta valpar.

Även våra två vuxna gepardhonor har nedkommit med fem respektive sju stycken gepardungar i var sin kull. Första gången det föddes en kull geparder var 2005, då endast en unge överlevde.
Sedan dess har 25 ungar fötts varav två honor för tillfället har ungar samtidigt, vilket inte har inträffat tidigare.

I björnidet har det fötts fyra björnungar och hos de, i naturen, kritiskt hotade östliga bongoantiloperna föddes för ett tag sedan en liten tjurkalv. Två Elandantiloper och fyra sebramanguster hör också till de senaste nykomlingarna i djurparken. Sist men inte minst, så har säkert nyheten om vår lilla borneoorangutang Saga som föddes den 14 januari hunnit sprida sig.

Hos våra afrikanska elefanter väntas elefantkon Dudu få sin fjärde kalv under maj månad.

Listan kan göras längre, eftersom många utav våra mer exotiska djur inte är säsongsbundna och just i år alltså nedkommit redan innan våren. De glada nyheterna om nya djur kommer ökas på ännu mer varefter våren blir varmare och vädret bättre.

Missa inte ett besök på Borås Djurpark under 2013 – kanske redan i påsk? Lördagen den 23 mars öppnar vi igen.

• djurfödslar
  • savann
  • noshörningskalv
  • lejon
  • giraff
  • gepard
  • orangutang
  • djurungar
  • djurpark
  • bevarande
  • afrika

Borås Djurpark är 40 hektar grön oas mitt i Borås som grundades 1962. Vår huvudinriktning är att visa de stora afrikanska djuren samt nordiska vilda djur. Vi jobbar för att djuren ska vistas i en så naturlig miljö som möjligt och stimuleras till naturliga beteenden. I Borås Djurpark AB ingår förutom djurparken även Borås Camping. Bolaget har cirka 70 fast anställda, sommartid uppgår antalet till drygt 200. År 2012 hade djurparken 258 200 besökare.