Transport av elefant till Ungern

Borås Djurpark är idag ensamma i Sverige om att ha Afrikansk stäppelefant. Eventuella förflyttningar av de långlivade djuren sker extremt sällan och måste alltså ske till djurparker i andra europeiska länder. Afrikanska stäppelefanter är klassade som hotade (”sårbara”) enligt den globala rödlistan, vilket gör att de i djurparker innefattas av ett European Endangered Species Programme (EEP). Medlemskapet inom EEP innebär bland annat att alla transporter och byten mellan djurparker koordineras av en stambokförare för att upprätthålla en så god genetisk spridning/variation som möjligt för arten.

Under vecka 43 var det för första gången på många år dags att transportera en elefant, något som kräver mycket hög expertis ifrån både djurvårdare och transportör. Borås Djurpark har sedan lång tid ett bra samarbete med Interzoo, ett företag med gedigen erfarenhet och bra teknisk utrustning för att kunna göra en så avancerad transport.

Den elefant som nu skulle få ett nytt hem och således också en ny flock var elefanthonan Kwanza, som blivit rekommenderad att åka till Sosto Zoo i Ungern. Kwanza var den allra  första elefanten att födas i Sverige år 2001.

Lastning, bl.a. med en stor kran för att kunna lyfta fraktcontainern med Kwanza till lastbilen,  gick utmärkt och transporten kunde avgå enligt plan. Färden till Ungern gick även den lugnt tillväga. Djurvårdare från Borås Djurpark har följt med under hela resan och bekräftar att introduktionen till nya flockmedlemmar påbörjats nu de sista dagarna och att det mesta går väl. Introduktioner av elefanter tar lite tid innan alla medlemmar samsas, men uppstarten har ändå varit bra!

Kontaktperson: Bo Kjellson, tel 0706-52 02 15