Borås Energi och Miljö skriver kontrakt med PEAB Anläggning AB gällande yttre bränslehantering på Sobacken

Ytterligare ett kontrakt skrivs under inom Energi och Miljöcenterprojektet på Sobacken i Borås. Denna gång handlar det om avtalet som rör den yttre bränslehanteringen för det nya kraftvärmeverket. Med andra ord innebär detta att det skapas utrymmen för transport och lagring av biobränsle till kraftvärmeproduktionen på Sobacken.

- Vi på Borås Energi och Miljö blev oerhört glada över att Peab vill vara en av våra lagspelare i en av Borås största investeringar någonsin. Det vi grundar detta på är att Peab har det samhällsengagemang som behövs för att främja en hållbar utveckling, samt att man bedriver ett kontinuerligt utvecklingsarbete för att minimera miljöpåverkan. Detta rimmar väl med vår vision, säger Gunnar Peters, VD på Borås Energi och Miljö.

Entreprenaden omfattar betong och anläggningsarbeten för yttre bränslehanteringsutrustning såsom fundament för silo och transportband, tippficka och beredningsbyggnad. Kontraktsumman uppgår till dryga 60 miljoner kronor.

- Peab har en vision om att bli nordens ledande samhällsbyggare och detta är en väldigt fin möjlighet att få vara med och vara en del av samhällsutvecklingen här i Borås. Vi ser fram emot detta och hoppas att vi får ett bra samarbete mellan alla parter, både mellan oss och projektledning och även ut mot andra entreprenörer och leverantörer. Hittar man det från början så är väldigt mycket vunnet i ett projekt, säger Patrik Svens, biträdande Regionchef PEAB.

Arbetena beräknas starta före semestern