Anders Bergqvist,  Jonas Wallén, (båda från Valmet), Ulrik Nilsson (M), första vice ordförande  i Borås Energi och Miljös styrelse och Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö.
Anders Bergqvist, Jonas Wallén, (båda från Valmet), Ulrik Nilsson (M), första vice ordförande i Borås Energi och Miljös styrelse och Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö.

Borås Energi och Miljö skriver kontrakt med Valmet AB

Valmet AB vann upphandlingen av panna till EMC-projektet ute på Sobacken, Borås. Entreprenaden omfattar panna,

rökgasrening, rökgaskondensering och rörsystem för distribution av fjärrvärme. Kontraktet skrevs i dag under av Borås Energi och Miljös vd Gunnar Peters och Anders Bergqvist från Valmet AB.
- Då ett mer än 50 år gammalt kraftvärmeverk ska ersättas är miljö, flexibilitet och effektivitet oerhört viktiga för att kunna bygga något verkligt hållbart. Det är därför med glädje och stolthet vi i dag startar ett samarbete med Valmet, där hållbarhet utgör en central del i deras affärsstrategi. Vi är övertygade om att Valmet kommer att medverka till att energi och miljöcentrat i Borås inte bara blir ett nytt kraftvärmeverk, utan en miljöanläggning som kommer att vara ett föredöme och en referens för framtida satsningar, säger Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö.

Anders Bergqvist som är ansvarig för försäljning inom energi och service i Skandinavien på Valmet är mycket glad över att ha vunnit upphandlingen där entreprenadsumman uppgår till cirka 550 000 000 kr:

- Det är en väldigt viktig milstolpe för oss på Valmet i att leverera hållbara energieffektiva lösningar till kraftvärmeindustrin. Vi är mycket tacksamma för förtroendetoch ser fram emot att i samarbete med Borås Energi och Miljö genomföra detta projekt.

Pannan har en fluidiserande bädd och kommer att elda biobränsle med en termisk effekt på 120 MW. Rökgaskondenseringsanläggningen utnyttjar energin i rökgaserna och gör att anläggningens verkningsgrad ökar.

Montage av anläggningen påbörjas under sommaren 2017 och sker i Valmets regi. Periodvis kommer det att vara cirka 200 personer som arbetar med detta. Driftsättningen är beräknad till slutet på 2018.