Borås Energi och Miljö tecknar kontrakt med TGM Kanis Turbinen GmbH

Borås Energi och Miljö tecknar kontrakt med TGM Kanis Turbinen GmbH

Det tyska företaget TGM Kanis Turbinen GmbH i Nürnberg kommer att leverera ångturbin, generator och turbinkondensor till kraftvärmeverket på Sobacken i Borås. Kontraktet mellan Borås Energi och Miljö AB och TGM Kanis Turbinen GmbH tecknades i dag. För underskrifterna stod Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö och Dr. Tibor Ammann, vd på TGM Kanis Turbinen GmbH.

I entreprenaden ingår en ångturbin och generator med 44 MW eleffekt samt en turbinkondensor som kan leverera 75 MW värme till det lokala fjärrvärmenätet. Turbinen, växellådan och generatorn transporteras till Sverige från Brasilien med båt och lastbil. Slutmontering sker på anläggningsplatsen, Sobacken. Kolossen på tiotals ton beräknas levereras i Borås runt årsskiftet 2017/2018.
Kostnaden för denna entreprenad uppgår till 81 miljoner och inräknat i denna är både leveransen och arbeten på site. Jobbet med installationen/uppbyggnaden på plats beräknas sysselsätta ett tjugotal personer.

Provdrift av turbinen startar troligtvis under senare delen av 2018. Anläggningen beräknas vara klar och överlämnad till Borås Energi och Miljö i april 2019.

-Vi är mycket glada över att ha TGM Kanis Turbinen som partner vid bygget av denna hållbara framtida anläggning. På Borås Energi och Miljö är vi särskilt nöjda med att TGM Kanis Turbinen har ambitionen att bygga ett gediget samarbete med sina kunder som bygger på förtroende. Vi delar också deras mål om att skapa högsta kvalitet och en säker byggarbetsplats med god hälsa och bra miljökontroll där säkerheten går först. Allt för att få en så hållbar framtida anläggning som möjligt, Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö.

Även vd:n för TGM Kanis Turbinen GmbH, Dr Tibor Ammann är mycket nöjd över att ha vunnit upphandlingen. - Vi är verkligen glada över att ha fått ytterligare ett energiuppdrag i Sverige, det här är vårt tredje uppdrag efter Örebro och Karlstad på bara några år. Vi gläds åt Borås och över att vårt företag lyckats ta oss in på den svenska marknaden. Efter våra arbeten i Karlstad talade folket där om för oss hur nöjda de var och det betyder mycket för oss, det ligger oss varmt om hjärtat att alla blir nöjda.

På bilden från vänster: Ulrik Nilsson (M), förste vice ordförande i Borås Energi och Miljös styrelse, Lennart Larsson, Borås Energi och Miljö, Gunnar Peters, vd på Borås Energi och Miljö och Dr Tibor Ammann, vd på TGM Kanis Turbinen GmbH.