Malena Karlsson, Tillfällighet XXI, textilt broderi. Foto: Anna Sigge

Varmt välkommen på pressvisning tisdag 6 november kl. 14.00

Plats: Borås Konstmuseum

W

Lena Björn, Marie Capaldi, Ann-Sofie Claesson, Kerstin Dahl Norén, Kerstin Danielsson, Johanna Friberg, Eva Hild, Christina Lindeberg, Malena Karlsson, Eva Klasson, Anna Mattsson, Jolanta Nowaczyk, Marta Runemark, Ingalill Sjöblom, Ewa Wilms, Ulla Zimmerman

Ur Tore G Wärenstams stiftelse

Som ett led i Tore G Wärenstams stiftelses 50-årsjubileum presenteras utställningen W på Borås Konstmuseum, ett urval ur stiftelsens konstsamling med nutidskonst från Sjuhäradsbygden.

De imaginära rumsbildningar som skapats i utställningen ges en resa av inte enbart befinna oss i ” våra” trakter, gränstrakter i konstnärligt hänseende är i denna utställning helt ovidkommande.

Med verk som samlats ihop under 2000-talet får vi ta del av varierade konstnärskap i olika tekniker som keramik, textil, måleri, teckning, grafik, foto, skulpturala objekt i sten och blandteknik.

Curator: Bengt-Göran Johansson

Vernissage torsdag 8 november kl. 18-20

Kl. 18.30 Museichef Eva Eriksdotter hälsar välkommen

Invigningstal av Kristina Mellström, tidigare intendent på Borås Konstmusuem

Regioner

Borås konstmuseum är en plats för modern och samtida konst. Museet har tre våningar uppdelade på flera utställningsytor där utställningar och programverksamhet bedrivs året om. Den internationella skulpturbiennalen i Borås - känd som skulpturstaden - arrangeras vartannat år av Borås konstmuseum tillsammans med Borås Stad.

Eva Eriksdotter

Presskontakt Museichef Borås Konstmuseum +46768887681

Museum för samtidskonst

Borås Konstmuseum är känt för sina nationella och internationella utställningar såväl på museet som utomhus i det offentliga rummet. Museet profilerar sig på områdena samtidskonst, foto, skulptur och street art. Museet äger och förvaltar en stor konstsamling som omfattar verk från tidigt 1900-tal till samtida konst.

Borås Konstmuseum
Kulturhuset, P.A. Halls Terrass 2