Borlänge Energi tar över ADSL-stationer och säkerställer fortsatt internetuppkoppling till byar i Borlänge

Den 31 augusti kommer Quadracom/Telia att stänga ner att antal ADSL-stationer för internetuppkoppling vilket har riskerat att ett stort antal hushåll i Borlänge förlorar sin internetuppkoppling. Nu tar Borlänge Energi över dessa stationer och säkerställer att alla hushåll fortfarande kan få sin internetuppkoppling även i framtiden.

De stationer som ska läggas ner i Borlänge finns i Dalsjö, Milsbo och Baggbo. Den 1:a september kommer Borlänge Energi att ta över driften på dessa stationer.
- Vi gör det för att säkra den fasta uppkopplingen för de boende i närheten, säger Jan-Erik Lindroth som är chef för Stadsnätet på Borlänge Energi.
- Vi har haft ADSL som produkt i Stadsnätet sedan början på 2000-talet, fortsätter han. Så var det en självklarhet för oss att ta över och leverera våra tjänster i det öppna stadsnätet i dessa stationer.

Ett öppet Stadsnät innebär att fler tjänsteleverantörer finns och konkurrerar på lika villkor.
- Det ger våra kunder mer frihet att själv välja vilka tjänster och vilka leverantörer man vill ha, avslutar Jan-Erik Lindroth.

ADSL (Assymetric Digital Subscriber Line) är den vanligaste tekniken som används för att skicka data via den traditionella telefonledningen så att du kan surfa via telefonjacket med en fast anslutning. Olika frekvenser används för dataöverföring och tal vilket möjliggör att du kan prata i telefon samtidigt som du surfar.

För mer information:
Jan-Erik Lindroth tel. 0243-730 47