Borlänge Energi vann pris för Årets miljöinitiativ

Det var satsningen Fågelmyra on tour som tog hem priset för årets miljöinitiativ på årets Återvinningsgala. Galan arrangerades i Göteborg den 25 november, under kampanjveckan ”Europa minskar avfallet”.

I motiveringen kan man läsa att Borlänge Energi genom sitt unika koncept vänder på begreppen och ökar förståelsen för avfallshantering samtidigt som man aktivt bidrar till en bättre miljö.

Fågelmyra on Tour är en turné under ett par vår- och höstveckor där återvinningscentralen med olika containrar besöker en rad olika platser i kommunen för att samla in material. Med på turnén finns också Ta till vara-projektet för att samla in saker som går att återanvända. Besöken har mött stor uppskattning från Borlängeborna.

Borlänge Energis ordförande Kerstin Rahm:

• Priset är ännu ett bevis på att vårt långsiktiga miljöarbete har gett resultat.

Borlänge Energis vd Anders Åberg:

• Vi gillar att träffa vår kunder, Borlängeborna, och Fågelmyra on tour är ett utmärkt sätt att göra det.

Återvinningsgalan arrangeras av facktidskriften Recycling & Miljöteknik.

Hela motiveringen:

Årets vinnare har på ett kreativt och nydanande sätt skapat ett unikt koncept som vänt på alla begrepp, är relationsskapande och inte bara ökar förståelsen för avfallshantering utan aktivt bidrar till en bättre miljö. Det unika för årets vinnare är att man söker upp avfallet på plats och låter ÅVC:n komma till kunden.

Årets Miljöinitiativ tilldelas Fågelmyra on Tour

På bilden ses Borlänge Energis representanter Abdi Nur och Lena Folkerud ta emot priset och intervjuas av Ingvar Oldsberg. Fotograf: Carl-Magnus Johansson