Borlänge har lägst elnätsavgift i landet

När Nils Holgersson-gruppen* nu släpper den första delen av sin rapport för 2016 är det elnätspriserna som undersökts och presenteras. Glädjande nog så återfinns Borlänge, precis som förra året överst på listan över kommuner med lägst elnätspris.

- I våra ägardirektiv står det bland annat att vi ska ha låga priser. Den här placeringen är en bekräftelse på att vi arbetar rätt, både får Borlängeborna och för vår ägare (kommunen), säger Peter Johansson, elnätschef på Borlänge Energi.

Nils Holgersson-gruppen konstaterar att elnätsavgifterna precis som föregående år fortsätter att öka, den här mätningen handlar det om i medeltal sex procent, vilket är den största ökningen på fem år. I Borlänge är ökningen av elnätsavgifterna 3,4%.

- Vi har bra status på våra anläggningar, det vill säga hög elsäkerhet och få elavbrott . Prisökningen för denna kundgrupp ligger över övrig kostnadsökning i samhället. Förklaringen är att vi har haft väldigt låga priser historiskt som vi behöver justera något uppåt för att fortsätta att säkerställa underhåll och förnyelse av elnätsanläggningarna.Det leder till fortsätt hög elsäkerhet och få elavbrott.

Syftet med den årliga rapporten är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till sänkta priser för kunderna.

- Vi tycker det är bra med denna typ av granskning av branschen och vi är stolta över vårt fina resultat.

* Om Nils Holgerson
HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen Riksförbundet, Riksbyggen, SABO och Fastighetsägarna Sverige står bakom undersökningen.

I denna undersökning ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för sophämtning, vatten och avlopp, el och uppvärmning. Rapportens syfte är att redovisa de prisskillnader som finns mellan olika kommuner och målet är att skapa debatt som kan leda till sänkta priser för kunderna.