Ny armatur, ”Bend" lanseras under Stockholm Furninture Fair 2015

Ny armatur, ”Bend" lanseras under Stockholm Furninture Fair 2015

Bornstein Lyckefors Arkitekter har formgivit en ny armatur, ”Bend", för Blond Belysning som lanseras under Stockholm Furninture Fair 2015.

Produkten uppstod som en del av ett inredningsuppdrag för Boulebar i Göteborg.

-Vi ville göra en bra funktionsarmatur med en spännande skärm över de annars så tråkiga elskenorna i taket, säger Johan Olsson, partner på Bornstein Lyckefors.

Lokalen behövde en enkel armatur med bra och effektiv ljusbild som också hade rumsbildande egenskaper. Lösningen blev en böjd plåtskärm med rundade hörn. För att ge armaturen mer egen karaktär och materialitet valde Bornstein Lyckefors att ytbehandla skärmarna genom flockning, som ger en sammetsliknande textil känsla.

Vi är jättenöjda med det visuella uttrycket och som en bonus har skärmarna också bidragit till en bättre ljudmiljö, fortsätter Johan Olsson.

Blond Belysning valde att ta upp produkten i sitt ordinarie sortiment inför möbelmässan 2015. Till lanseringen har Bornstein Lyckefors utvecklat armaturen så att den kan fungera i flera olika sammanhang både i offentlig miljö och kontor.

Armaturens har fått två huvudsakliga delar, den böjda skärmen och en rundstav med ljuskälla och teknik. De kan varieras i material, längd, djup och uttryck, i ett otal olika kombinationer. Till den flockade skärmen finns även ett alternativ med gumerad yta och en serie olika färger.