RESTAURANG KOKA NOMINERAT TILL GULDSTOLEN 2016

RESTAURANG KOKA NOMINERAT TILL GULDSTOLEN 2016

Restaurang Koka i Göteborg, tidigare utnämnd till “Årets krog" vid Restauranggalan, är nominerad till Guldstolen 2016, Sveriges finaste pris för inredningsarkitektur. Miljön är sprungen ur tätt samarbete mellan Bornstein Lyckefors arkitekter och Björn Persson. Visionen att presentera modern, västsvensk gastronomi på ett tillgängligt sätt har realiserats genom nytänkande arkitektur och formgivning.

En materiell enkelhet motsvarande kökets värden söktes i formgivningen. Borden specialritades och skruvades fast i golvet för att göra plats för fler gäster, linnedukar slängdes ut och material valdes för sin förmåga att utrycka det raffinerat västvenska, snarare än anspela på gamla föreställningar om vad fine dining är. Den befintliga lokalens väggar och golv kläddes med breda granplank för att sätta en tydlig grundton. Ett minne av det gamla återfinns i taket där det gamla, dekorativa glastaket ramats in av rumsskapande, textila strukturer.

"Matupplevelsen var utgångspunkten för gestaltningen av Koka, från detaljer till helhet." säger Johan Olsson, ansvarig arkitekt.

All fast inredning specialritades och kompletterades med lokalt formgivna möbler som exempelvis Daniel Rybakkens lampa 'Ascent' och Staffan Holms stol 'Grace'.

Guldstolen är ett arkitekturpris som delas ut av Sveriges Arkitekter till en nyligen färdigställd svensk inredning av hög arkitektonisk kvalitet. Priset anses vara Sveriges finaste pris för inredningsarkitektur, där högt konstnärligt värde och innovation tillsammans med funktion och gestaltning är det som prisas. Vinnaren tillkännages på Arkitekturgalan den 29:e november.

ur Juryns motivering:

Västsvensk gastronomi med västsvensk inramning. Så kan restaurang Koka i Göteborg sammanfattas. Resultatet av ”gräv där du står”-inställningen till uppgiften har i arkitekternas händer resulterat i en restaurangmiljö vars lokala förankring är så subtil att den inte någonstans höjer sig över den lågmäldhet som krävs för att en restaurang ska bli en lokal där måltider kan intas under stillsamt konverserande.

I kontrast till de utstuderade möbelvalen och inredningsdetaljerna framträder de stora greppen tydligare. De är få och samspelar synnerligen väl. Golv och väggar i furu för tankarna till en vinlåda och de bordeauxröda textilskärmarna som ramar in det dekorerade glastaket döljer tekniska installationer och tar ned ljudet till en behaglig nivå.

Läs mer på https://www.arkitekt.se/nominerade-till-guldstolen-2016/

Regioner

Bornstein Lyckefors Arkitekter är ett Göteborgsbaserad arkitektkontor som sedan 2011 drivs av Per Bornstein, Andreas Lyckefors och Johan Olsson. I dagsläget består kontoret av 14 medarbetare.

Kontoret arbetar med projekt för privatpersoner, företag och offentliga beställare. Omfattningen spänner mellan utredningar, stadsplaner, arkitektur och inredningar.

Kärnan i kontorets verksamhet är gestaltning av upplevelserika rum och sökandet efter poetiska lösningar på strategiska, kommunikativa och rumsliga frågeställningar.

Flera av kontorets arbeten är uppmärksammade och prisade såväl nationellt som internationellt.

Andreas Lyckefors

Presskontakt Partner 0709 66 50 90
Jonas Dahl

Presskontakt VD 0705728595
Johan Olsson

Presskontakt Partner 070-974 75 57

Olsson Lyckefors

Olsson Lyckefors Arkitektur grundades 2012 och består idag av 36 arkitekter, inredningsarkitekter och projektledare med kontor i Göteborg och Stockholm. Företaget är verksamt inom ett brett spektrum av affärsområden, från storskaliga arkitekturprojekt inom framför allt bostäder och kontor, till inredningsarkitektur inom hotell och restaurang, privatbostäder och produktdesign. Centralt i verksamheten är en tro på att arkitektur kan påverka, beröra och skapa värden. Med utgångspunkt i en upplevelsebaserad process, skapas rum, former och starka identiteter.

Olsson Lyckefors Arkitektur AB
Hisingsgatan 30