Fyra hållbara produkter från Bosch som håller hemmet rent och maten färsk längre

Bosch lyfter nu fram fyra produkter, varav en nyhet, som alla är designade för att på olika sätt ta hand om resurser på ett smart och hållbart sätt samtidigt som de hjälper användaren att hålla rent och fräscht hemma. Produkterna är kylskåpet VitaFresh och stavmixern ErgoMixx med vakuumförvaring som båda förlänger matens hållbarhet. Därtill lanserade Bosch förra hösten den självdoserande tvättmaskinen i-DOS 2.0 som sparar på både vatten och tvättmedel samt diskmaskinen PerfectDry med energibesparande Zeolith®-torkning.

Att arbeta med hållbarhet inom produktutveckling är högt prioriterat hos Bosch, bland annat genom att erbjuda lösningar som tar hand om resurser på ett smart och effektivt sätt. Bosch vill därför lyfta fram fyra produkter med hållbarhetsfunktioner som hjälper till att minska såväl energi som matsvinn - utan att tumma på varken funktion eller kvalitet.

Nyhet: stavmixern ErgoMixx med vakuumförvaring
Produktnyheten ErgoMixx är en extra kraftfull stavmixer med inställbar hastighet i 12 steg och en motor på 1000 watt som gör att den kan mixa även hårdare ingredienser. Stavmixern kommer med en tillhörande vakuumpump samt en matlåda och zip-påsar för vakuumförvaring. Vakuumpumpen kopplas enkelt på mixern och används för att suga ut luften och skapa ett vakuum direkt i behållarna där maten ska förvaras. Förvaring i vakuum gör att råvarornas nedbrytningsprocesser saktas ner vilket leder till att smak, färg och vitaminer bevaras upp till dubbelt så lång tid.

Vakuumteknik är ett enkelt sätt att minska matsvinnet eftersom maten kan förvaras under en längre tid i kylskåpet med bevarad kvalitet. ErgoMixx har dessutom en har en låg vikt, vibrationsfri motor och ergonomiskt handtag för smidig och bekväm användning.

ErgoMixx MS6CB61V1 finns att köpa hos flera återförsäljare av hemelektronik för 938–1 390 SEK.

Kylskåpet VitaFresh håller maten färsk längre
Boschs kylskåp och kombinerade kylfrysar med VitaFresh-funktion är utrustade med olika klimatzoner som förvarar färskvaror på bästa sätt i en optimal temperatur och fuktighet. Förvaringen gör att maten hålls fräsch med bevarad konsistens och förlängd hållbarhet.

Genom funktionen VitaFresh Pro kan frukt och grönt förvaras i en nollgraderzon med reglerad fuktighet vilket förlänger hållbarheten upp till tre gånger så lång tid. Laxfilé kan exempelvis hålla sig fräsch upp till 7 dagar och jordgubbar upp till 14 dagar. Kylskåpen finns i olika utföranden och storlekar.

VitaFresh kylspåp finns att köpa hos de flesta vitvaruhandlare. Ett exempel är Bosch XXL KGF56PI40 i Serie 8 för 17 790–19 319 SEK.

Tvättmaskinen i-DOS med hållbar självdosering
Den självdoserande funktionen i-DOS doserar tvättmedel automatiskt efter tvättprogram och vikt för varje individuell tvätt. Att dosera rätt mängd tvättmedel manuellt kan vara svårt eftersom flera faktorer, så som mängden tvätt, typ av tvätt, smutsighetsgrad och vattnets hårdhet, spelar in. Automatisk självdosering möjliggör en hållbar användning av både tvättmedel och vatten, samtidigt som användaren får perfekt ren tvätt.

i-DOS tvättmaskiner finns att köpa hos de flesta vitvaruåterförsäljare. Ett exempel är Bosch i-DOS WAXH2KL0SN för 12 059–13 692 SEK.

Energisnål diskmaskin med Zeolith®-torkning
Diskmaskinen PerfectDry med Zeolith®-torkning i serie 8 har en energiförbrukning som är upp till 30% lägre jämfört med diskmaskiner utan Zeolith®-funktion i serie 2. * Mineralet Zeolit som används vid torkningen alstrar värme som automatiskt hettar upp torkluften och minskar därmed energiförbrukningen. Utöver att disken blir perfekt ren, gör torkningsmetoden att den även kommer ut helt torr efter avslutat diskprogam.

PerfectDry diskmaskiner med Zeolith®-torkning finns att köpa hos de flesta vitvaruåterförsäljare. Ett exempel är SMU88PS03S för 8 990–11 699 SEK.

Läs mer om samtliga produkter på bosch-home.se.

Produktbilder finns att hämta här.

*Beräkningen är baserad på de officiella EU-mätmetoderna 280 diskgenomgångar i standardprogram Eco 50°C.

Tre tips för att minska matsvinnet:
1.Bäst före kan också vara bra efter, lita på dina sinnen!
2.Laga god mat på rester – spana in våra recepttips här.
3.Organisera kylen rätt för att förlänga matens hållbarhet. Läs vår guide här.

Bosch hushållsapparater ingår i BSH Home Appliances Group, Europas ledande vitvaruföretag. Idag har BSH 40 fabriker i 13 länder i Europa, USA, Latinamerika och Asien. Tillsammans med ett globalt nätverk av försäljning och kundservice består BSH idag av cirka 80 företag i 50 länder och sysselsätter 61 800 människor över hela världen. Bosch har alltid fokuserat på att utveckla högkvalitativa lösningar, vilka har bidragit till en enklare och tryggare vardag sedan 1886, då Robert Bosch grundade verksamheten. Han hade ett stort engagemang för socialt ansvarstagande och jobbade för att företagandet skulle gå hand i hand med utvecklingen av samhället i stort. Det är värderingar som präglat företaget och bidragit till att Bosch idag tillverkar hushållsapparater med mycket hög prestanda och kvalitet. För mer information, besök http://www.bosch-home.se.