Energiutmaningen – AB Bostäder sparar energi!

Energiutmaningen – AB Bostäder sparar energi!

Vi på AB Bostäder bryr oss om både människa om miljö. Vi är ett av SABO-företagen som ingår i bostadsbranschens Energiutmaning. Målet är att minska energiförbrukningen med 20 procent mellan 2007-2016. De satsningar AB Bostäder gör varje år innebär att vi förutom att förbätta fastigheternas energiprestanda också utvecklar friska och sunda hus där människor trivs och mår bra!

Målet i energiutmaningen är att minska förbrukningen av vatten, el och värme med 20 procent (2007-2016). För oss på AB Bostäder innebär det att vi ska minska med  17 831 000 kWh per år. Eller - enklare förklarat: motsvarande 740 villor (lika många som finns i Gånghester!). För att lyckas investerar vi drygt 10-15 miljoner kronor om året i energiminskande åtgärder i våra fastigheter.

Så här jobbar vi för att nå målet

Exempel 1 : Dalbogatan 4-20

Ett mycket bra exempel där AB Bostäder har satsat rejält inom energiutmaningen är Dalbogatan 4-20 (bilden) på Norrby. Fastigheten har de senaste åren fått en rejäl ansikslyftning. Under 2009-2010 investerade vi 19 miljoner kronor i energibesparingssyfte. Bland annat installerades 1000 energisnåla fönster och fasaden tilläggsisolerades. Båda innebär en bättre  energiprestanda och en mindre klimatpåverkan samt ett bättre inomhusklimat för våra kunder! Energibesparing: ca 600 000 kWh

Detta har vi gjort på Dalbogatan:

-    Tilläggsisolering av del av fasad
-    Byte till energisnåla fönster i samtliga lägenheter
-    Injustering av värmesystem

Övriga åtgärder:

-    Hydrofobiering
-    Balkongrenovering
-    Ommålade fasader
-    Nyanlagd gård och planteringar

Exempel 2 : Nyproduktion i form av lågenergihus

AB Bostäder värnar om miljön och de nya fastigheter vi planerar sker ur ett hållbarhetsperspektiv. Minimal miljöpåverkan i val av material och energiförbrukning. Energiprestanda nyproduktion:

-    Kvarteret Kantarellen, ca 60 kWh/år
-    Kv. Olovsholm, ca 60 kWh/år
-    Kv. Bifrost,  ca 60 kWh/år
-    Kv. Södervallen (Passivhus), ca 45 kWh/år
-    Kv Solrosen, ca 45 kWh/år
-    Kv. Vitsippan, ca 60 kWh/år

Resultat i pågående processer så här långt

Projekten så här långt har minskat energiförburkningen med ca 14 645 000 kWh/år men även skapat andra positiva effekter för våra kunder:

• Energisnåla fönster och bättre isolerade fastigheter gör mycket för miljön och minskar energiförbrukningen avsevärt. Och, de ger ger våra kunder ett bättre inomhusklimat.
  • Bättre belysning kvällar och nätter, automatiskt ljus i mörka utrymmen och nyanlagda gårdar gör bostadsområdet tryggare och mer trivsamma vilket uppskattas av våra kunder.
  • Minskad vattenförbrukning och uppvärmning är bra för miljön och innebär  minskade kostnader då antal reparationer minskat. Detta ger oss möjlighet att göra ytterligare underhåll av våra fastigheter.
  • Projekten innebär en ökad komfort och höjd standard i våra lägenheter. Och -  det bästa av allt när allt ”byggstök” är avklarat - nöjda kunder!

Möt oss på Stora Torget på Kretsloppsdagen!

AB Bostäder är ett av företagen som är med och jobbar för Kretsloppsstaden Borås. Vi sponsrar Kretsloppsveckan och hälsar välkommen till Stora Torget i Borås Lördagen den 15 september kl 10. Ansiktsmålning och teckningstävling för barn upp tom 13 år.

Välkomna!