Bostadsförmedlingen tar över förmedlingen av Kista studentbostäders lägenheter

Från och med den 13 september kommer Bostadsförmedlingen ta över förmedlingen av Kista studentbostäders drygt 400 studentbostäder i Kista. Förvaltningen ligger kvar hos Kista Studentbostäder.

”Det känns jättespännande att få förmedla studentlägenheter i Kista genom det nya samarbetet med Kista Studentbostäder. Vi är även glada över att studenter i vår bostadskö får en ännu större möjlighet att hitta en bostad”, säger Cecilia Sauma som är gruppchef på Förmedlingsavdelningen på Bostadsförmedlingen.

De ca 15 600 personerna som står i kön kommer under en övergångsperiod behålla sin kötid från Kista Studentbostäder hos Bostadsförmedlingen. En viss andel av bostäderna kommer under den perioden enbart att kunna sökas av dem. Från september 2018 kommer alla lägenheter att förmedlas till Bostadsförmedlingen ordinarie kö.

”Bostadsförmedlingen har funnits länge och har ett beprövat och fungerande system för att förmedla lägenheter till bostadssökanden i Stockholm. Det var en självklarhet att vända sig dit när det beslutades att vi själva inte längre skulle ha hand om förmedlingen”, säger Marika Ivarsson på Kista Studentbostäder.

Om Kista Studentbostäder

Kista Studentbostäder äger och förvaltar studentbostäderna i Kista Galleria. Under åren 2000-2002 genomgick gallerian en förnyelse och expanderade. I samband med förnyelsen byggdes studentbostäderna. Kista Studentbostäder har 406 lägenheter i direkt anslutning till Kista Galleria och med fem minuters gångväg till Kista Campus.

• Kommunal service

• studentkö
  • kista
  • bostadskö
  • bostadssökande
  • studentlägenhet
  • student
  • kista studentbostäder
  • förmedling
  • studentbostäder

• Stockholm

Bostadsförmedlingen i Stockholm AB förmedlar lediga hyreslägenheter i Stockholmsregionen. Genom en effektiv digital förmedlingstjänst och ett samarbete med fler än 200 fastighetsbolag förmedlade vi 2015 över 12 000 lägenheter. Både från privata och kommunala bolag.

Vår roll är att på en svår bostadsmarknad göra det lite enklare att hitta och hyra ut hyresrätter i regionen. Vi är drygt 80 medarbetare och ingår i koncernen Stockholms stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Läs gärna mer på www.bostad.stockholm.se