Undersökning visar: Unga letar partner – för att finansiera bostadsköp

Bostadsrätterna kan nu presentera siffror som adderar till bilden av en omöjlig bostadsmarknad för personer som står utanför den. En betydande andel unga menar att en starkt bidragande faktor till jakten på att hitta en pojk- eller flickvän är att förbättra chanserna att komma in på bostadsmarknaden. I storstäderna uppgår andelarna som instämmer i påståendet till 25 % i Stockholm, 28 % i Stor-Göteborg och 32 % i Stor-Malmö.

– Återigen ser vi hur amorteringskravens goda avsikt om att hushållen inte ska dra på sig alltför stora bolån slår helt fel. Istället cementeras de svårigheter som redan präglar situationen ytterligare för alla som står utanför bostadsmarknaden, säger Kenny Fredman, samhällspolitisk chef på Bostadsrätterna. Han fortsätter:

– Att leta partner för att lösa sin boendesituation visar hur ohållbar situationen har blivit. Det blir särskilt tydligt i relation till de siffror över genomsnittslöner som publicerades häromveckan, som visar att kvinnor i Stockholm inte har råd att skilja sig för att genomsnittslönen inte räcker till för att finansiera en etta sedan det skärpta amorteringskravet infördes.

Bostadsrätternas undersökning är bara en i mängden av många som duggat tätt under sensommaren och hösten, med innehåll som av naturliga skäl skapat stora rubriker. Bland dessa finns Mitt i-tidningarnas kartläggning av genomsnittslöner för män och kvinnor och hur dessa försvårar för kvinnor att skilja sig.

Vidare visar siffror från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling att 2/3 av unga vill bo större än vad de gör, vilket är intressant i ljuset av Bostadsrätternas undersökning, som visar att 52 % av 30-35-åringar i hela landet bor kvar i sin första bostad.

– Män och kvinnor blir i genomsnitt föräldrar första gången vid 31,6 respektive 29,3 års ålder enligt SCB. Att fler än hälften av 30-35-åringarna bor kvar i sin första bostad talar för att de inlåsnings-effekter som präglar bostadsmarknaden drabbar även förstagångsföräldrar och leder till trångboddhet i denna grupp i viss utsträckning, menar Kenny Fredman.

För mer information, kontakta:

Kenny Fredman, samhällspolitisk chef på Bostadsrätterna

kenny.fredman@bostadsratterna.se

Undersökningen finns tillgänglig till sin helhet

Rapporten Ungas bostadsval 2018 är genomförd på uppdrag av Bostadsrätterna bland unga vuxna i Sverige och syftet är att förstå ungas inställning och drivkrafter till att äga sitt boende. Respondenterna är personer i åldrarna 18-35 år som identifierats utifrån ett representativt urval vad gäller ålder, kön och region för den här gruppen. Totalt tillfrågades 2 034 respondenter under perioden 28 maj-6 juni 2018. Undersökningen genomfördes via webbenkäter distribuerade via Cints paneler.

• I vilken utsträckning instämmer du i påståendet: en stark bidragande orsak till att jag söker en partner är att förbättra mina chanser att komma in på bostadsmarknaden?
  • 1=instämmer inte alls, 5=instämmer helt

Kvinna Man Stockholm Stor-Göteborg Stor-Malmö
1 55 % 42 % 41 % 43 % 43 %
2 11 % 7 % 9 % 7 % 8 %
3 7 % 14 % 10 % 8 % 13 %
4 11 % 14 % 18 % 19 % 11 %
5 7 % 10 % 8 % 9 % 16 %
Vet ej 9 % 13 % 14 % 13 % 9 %
  • Hur många bostäder har du ägt sedan du flyttade hemifrån?

Detta är den första bostad jag äger
    Detta är den andra bostad jag äger
    Detta är den tredje bostad jag äger
    Detta är den fjärde bostad jag äger
    Jag har ägt fem eller fler bostäder sedan jag flyttade hemifrån
    Vet ej

Om amorteringskraven

Det första amorteringskravet som infördes under 2016 innebär att nya lån amorteras med 2 % årligen av det ursprungliga lånebeloppet tills dess att lånet utgör 70 % av bostadens värde. Därefter måste 1 % amorteras årligen tills dess att belåningsgraden är nere på 50 %.

Det nya skärpta amorteringskravet innebär att alla nya bolånetagare som lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst före skatt ska amortera 1 procentenhet ytterligare av bolånet per år. Det skärpta amorteringskravet innebär alltså att de mest sårbara hushållen, det vill säga de som har stora skulder både i förhållande till sina inkomster och till bostadens värde, måste amortera minst 3 % av bolånet per år.

Om Bostadsrätterna

Bostadsrätterna är en rikstäckande medlemsorganisation som verkar för bostadsrätten genom information och opinionsbildning. I dag har Bostadsrätterna cirka 8 200 bostadsrättsföreningar som medlemmar. Bostadsrätterna hjälper styrelserna i bostadsrättsföreningar att bedriva sin verksamhet på ett bra och effektivt sätt. Organisationen arbetar också för en välfungerande bostadsmarknad, där alla har chansen att äga sitt boende.