Hyrköp kan uppfylla drömmen om ett eget hus

Ett alldeles eget hus med egen uteplats och trädgårdstäppa ter sig för många människor som en ouppnåelig dröm. Men hyrköpsmodellen kan göra det möjligt även för de med svagare ekonomi att komma in på den mest fördelaktiga delen av bostadsmarknaden.

I de naturnära omgivningarna i Steninge Slottsby utanför Stockholm är fastighetsbolaget Botrygg i full färd med att färdigställa 24 radhus enligt ett hyrköpskoncept. Området ligger vackert beläget i kulturhistorisk slottsmiljö vid Steninge Slott i Sigtuna. Radhusen byggs i engelsk stil med nära avstånd till stall- och båtplats liksom ny förskola och skola.

- Begreppet hyrköp innebär att hyresgästen får möjlighet att prova på hur det är att bo i eget hus genom att först hyra innan man beslutar sig för att köpa sitt radhus, förklarar Adam Cocozza, vd Botrygg AB.

Upplägget kan vara en bra lösning för de som drömmer om ett eget hus men behöver tid på sig för att förbereda sig ekonomiskt.

- Detta är ett sätt för dem som saknar kapital att komma in på den ägda marknaden. Du hyr ditt radhus i fyra till fem år och har under den tiden rätt att köpa bostaden för ett på förhand överenskommet pris som motsvarar dagens marknadspris. Det kan samtidigt vara en möjlighet att göra en väldigt bra affär, säger Adam Cocozza.

Radhusen i Steninge Slottsby är byggda i två plan om cirka 130 kvadratmeter med stort kök och vardagsrum på entréplan.Här finns även separat tvättstuga och duschrum. På övre plan finns fyra sovrum samt badrum. Husen håller genomgående hög standard med vit stavparkett, helkaklade badrum och braskamin i vardagsrummet. Egen uteplats och trädgård. Hyresavgiften ligger på i genomsnitt 14 000 kronor per månad och köpesumman ligger i dagsläget på runt 5 Mkr.

- Om marknaden har gått upp när man väl bestämmer sig för att köpa huset så får man som köpare tillgodoräkna sig den värdestegringen. Om marknaden tvärtom har gått ner, eller om man av någon annan anledning inte vill köpa bostaden, så kan man fortsätta hyra under förutsättning att vi inte har någon annan köpare. För våra kunder innebär detta ett riskfritt upplägg, säger Adam Cocozza.

Steninge Slottsby är fortfarande en byggarbetsplats, ett första visningshus står färdigt och de första inflyttningarna ska ske i september i år. Under det första kvartalet 2020 ska samtliga 24 radhus stå klara för inflyttning.

• Arkitektur

• hyrköp
  • hyresrätter
  • bostadsbyggande

• Västra Götaland

Botrygg är ett fastighetsbolag som planerar, bygger och förvaltar hyresrätter och bostadsrätter. Bolaget har idag ett fastighetsbestånd i Stockholm, Linköping, Norrköping, och Göteborg samt Örebro. Produktion och förvaltning av bostäderna drivs i egen regi, därför kan Botrygg ha lägre hyror än branschgenomsnittet. Botrygg hade 88,9 % nöjda hyresgäster jämfört med snittet i riket som låg på 79,2. Botrygg tilldelades pris för Sveriges mest nöjda hyresgäster i AktivBo's Branschindex mätning 2014 och 2017.

Adam Cocozza

Presskontakt VD Botrygg AB