En franskare jul med boule

Allt fler bokar in sitt julbord på dagtid

Nu är det återigen dags att avnjuta julbordet. Under några få veckor, med start i slutet av november, lägger svenskarna årligen 2,5 miljarder kronor på olika restaurangers julbord. Allt enligt branschorganisationen Visita. Traditionen att sitta ner och äta en julmåltid med kollegor eller affärskontakter är stark i hela landet. Boulebar har sedan många år tillbaka ett eget julbord där fransk mat- och dryck kombineras med boule. Under de senaste åren har det skett en ökning av bokningarna dagtid.

– Vi ser en tydlig trend där fler bokar sitt julbord som en lunch eller som en eftermiddagsgrej med kollegorna säger Frida Brodén, bokare på Boulebar. Det finns flera anledningar, men främst handlar det om tid till familjen och massor som behövs fixas inför julen. Många restauranger är ju också fullbokade på kvällarna vilket spelar roll om det är ett specifikt ställe som man vill äta på.

Den ökande trenden att äta julbord på dagtid märks på samtliga Boulebarer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Boulebar startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis.

Idag finns 8 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn.
Och resan har bara börjat. Läs mer på boulebar.se. Läs mer på www.boulebar.se