Boulebar i Vasastan stänger

Boulebar i Vasastan stänger

Sveriges första Boulebar på Surbrunnsgatan i Vasastan väljer att stänga den 21 juni. Efter 12 år och totalt 750 000 gäster lämnar de lokalen där boulerestaurangen en gång startade. Men redan nu planeras det för en ny och större lokal.

I en källarlokal i Vasastan har Boulebar bedrivit sin restaurang i mer än ett decennium. Det var här allt började, när ett gäng boulenördar bestämde sig att leva ut sin dröm och ta hem den där sydfranska stadsparken som de förälskat sig i på en tågluff. Och hittills har 750 000 gäster passerat dörrarna på Surbrunnsgatan 46.

– När folk hörde vad vi ville göra tyckte de att vi var galna. Att bygga en park med boule inomhus kommer aldrig att funka. Men vi ville verkligen att fler skulle få uppleva den där glädjen och gemenskapen som skapas kring ett parti boule och ett glas pastis. Nu har vi sex Boulebarer runt om i landet och fler är på gång i bland annat Köpenhamn, säger Henrik Kruse, en av grundarna till Boulebar.

Boulebar Surbrunn håller öppet fram till 21 juni. Men det förs redan nu förhandlingar om en ny större lokal som ska ersätta Boulebar Surbrunn till hösten och samtidigt möta det växande intresset för boule.

– Mycket skratt och många klot har flugit i luften här i lokalen genom åren. Att stänga Surbrunn är som att skiljas från en god vän. Men vi vill fortsätta att utvecklas. I Malmö och Göteborg till exempel har vi öppnat två fantastiska Boulebarer där vi inte behövt kompromissa om varken storleken på boulebanorna eller takhöjden. Det är det vi vill skapa även i Stockholm. Det ska bli den bästa Boulebaren någonsin, berättar Henrik Kruse.

Vid frågor och intervjuförfrågningar kontakta Mikaela Ejheden på 070-080 96 25 eller mikaela.ejheden@boulebar.se

Boulebar startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis.

Idag finns sex Boulebarer i Malmö, Göteborg och Stockholm. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se