Nya Rosenlund får ännu en nyetablering

Nya Rosenlund får ännu en nyetablering

Området kring Rosenlundsgatan med sitt tidigare skamfilade rykte har på kort tid förvandlats till ett populärt restaurangstråk. Nu får området ytterligare en nyetablering. När Boulebar utökar sin restaurang och öppnar dörrarna till en utepark med servering, boulebanor och utebar.

Intresset för boule har under de senaste åren växt sig stort över hela landet och Boulebar Göteborg förväntas ha 100 000 gäster bara under det här året. Därför väljer man nu att öppna en uteservering på Fisketorget utanför Feskekörkan. Och för att göra det har man förvärvat en före detta cafélokal intill platsen.

– Vi har haft ett stort tryck på vår restaurang här i Göteborg. Det har verkligen blivit en succé. Och nu när sommaren snart är här växer också intresset för utomhusaktiviteter i stan. Därför är det extra roligt att vi har kunnat använda den här outnyttjade platsen utanför Feskekörkan till att göra boulen tillgänglig för fler, säger Hedvig Bergström på Boulebar Göteborg.

Den nya uteserveringen öppnar den 2 maj och det kommer att serveras både à la carte och en lättare barmeny intill de 5 boulebanorna.

– Det är många som tillbringar sin sommar i stan. Både turister och Göteborgare. Samtidigt är säsongen kort och man vill kunna använda varje sommardag till att vara ute och njuta. Stråken kring Vallgravens vatten borde vara en naturlig mötesplats men är inte det idag. Det vill vi ändra på, genom att skapa en fransk sommarpark att umgås tillsammans i, säger Rong Guan arkitekt på Boulebar.

Öppettider: Från 2 maj till så länge vädret tillåter.
Vad: Uteservering, 5 utebanor och utebar.

Boulebar startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis.

Idag finns 6 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg och Stockholm. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se