Rullskott, plomber och pastis – Boulebar öppnar nytt på Kungsholmen

Rullskott, plomber och pastis – Boulebar öppnar nytt på Kungsholmen

I morgon öppnar Boulebar helt nya banor vid Rådhuset på Kungsholmen. På 400 kvadratmeter kan såväl bouleproffs som förstagångsspelare spela boule, äta gott och bland annat avnjuta den franska drycken pastis. Boulebar startades 2000 av inbitna boulebums och banorna vid Rådhuset är det fjärde boulehaket i Stockholm.

Precis vid Rådhusets tunnelbanestation på Kungsholmen färdigställs nu Stockholms nya Boulebar. Lokalen kommer bestå av åtta boulebanor, en fransk bar samt restaurang. Med hjälp av träd, bänkar, grus och gatlyktor inomhus blir miljön lite som en sydeuropeisk uteservering där Stockholmarna kan värma sig året om.

Niklas Marklund är förbundskapten för svenska boulelandslaget och kommer tillsammans med barmästaren Jonas Ernström driva nya Boulebar Rådhuset. De båda har länge varit inbitna boulespelare som lever och andas boule.

– Med Boulebar Rådhuset vill vi skapa ett skönt bouleställe där alla vill hänga - bouleentusiaster, inte bouleentusiaster, proffs, företag och pastisälskare. Det blir personligt och glatt med stort fokus på bra mat, skönt barhäng och boule såklart, säger Niklas Marklund. Boule är den perfekta umgängessporten där du kan lira men samtidigt snacka med kompisarna. Inget blod, ingen svett och inga tårar men massor av glädje.

Fransmännens favoritsport boule är på väg uppåt och enbart i Sverige säljs det omkring 100 000 bouleset om året. Förutom kloten krävs det egentligen bara den klassiska drycken pastis och grus för att spela boule. Bästa boulegruset stavas gnejs då den passar bra till Boulebars egenutvecklade boulebanor. De tre olika typer av banor har varierande svårighetsgrad och går under namnen Parc Borely, Rians & Grenoble.

Boulebar finns sedan tidigare på tre olika platser i Stockholm samt i Malmö. En helt ny Boulebar öppnade även i Göteborg i början av november.

För mer information, vänligen kontakta;
Niklas Marklund, ansvarig Boulebar Rådhuset
Mail: niklas.marklund@boulebar.se