Stor efterfrågan på bostadsrätter och småhus driver upp priserna i landets 25 största kommuner

September är lite av ”all time high” på bostadsmarknaden. Efterfrågan på bostäder är dock större än utbudet. Det driver upp priset. Under senaste tremånadersperioden har exempelvis någon enstaka liten lägenhet i ett par storstäders citykärnor kunnat betinga ett kvadratmeterpris uppåt 100 000 kronor.

Det visar den genomgång Bovision gjort via slutpris.se. Maj och september är klassiska månader då försäljning och köp av bostäder är som intensivast. Bovisions genomgång visar att utbudet denna vecka är marginellt lägre jämfört med samma typ av vecka i maj i 25 av landets största kommuner. Samtidigt är prisnivån lite högre jämfört med majveckan.

I Bovisions genomgång är genomsnittpriset räknat på sålda bostäder. Sålda bostäder är i vår genomgång både bostadsrätter och småhus. Vi har i vår ögonblicksbild på bostadsmarknaden slagit samman de två grupperna.

Spannet mellan dyraste och billigaste bostad i kommunerna beror huvudsakligen på läget. En bostad i city är som regel alltid mycket dyrare än en bostad i ytterområdena. I Stockholmsområdet är exempelvis en bostadsrätt i Stockholms innerstad betydligt dyrare än en bostadsrätt i kranskommunerna. Och ett småhus med exempelvis sjötomt är som regel mycket dyrare än en villa på skogstomt.

-  Där är det läget och bostadens skick som avgör priset. I storstäderna säljs ofta bostäder till ett högre pris än det utannonserade. Det är efterfrågan som styr. På mindre orter kan vara svårare att få begärt pris. Efterfrågan kanske inte motsvarar utbudet, säger Peter Rydås, vd för Bovision.

Adrian Sigot på slutpris.se säger att det i dag finns ett mycket stort intresse kring bostadspriser.

-  Vi ser att allt fler hittar en bra mäklare genom att söka på just slutpriser i sitt område.

Sedan början av år 2014 går det att se slutpriser på sålda objekt på bovision.se. Bovision via slutpris.se har ett samarbetsavtal sedan början på året.

Bostadsutbudet i 25 kommuner
Snittpriset i de tre senaste månaderna

Kommuner

Utbud -