Nya kvarter i Vega fortsätter att ta form

Arkitekten berättar – Kvarter 10.

Nya kvarter i Vega fortsätter att ta form och vi börjar ana hur vår stadsdel kommer att se ut. Nu bygg startar Scandinavian Property Group ”Kvarter 10” i Vega där arkitekt Petter Aaro på BSK Arkitekter är ansvarig för utformningen.

Kvarter 10 ligger i direkt anslutning till pendeltågsstationen i Vega och består av 104 hyresrättslägenheter, garageplatser samt en ICA-butik.

Naturliga material och en färgskala som samspelar med omgivningen präglar utformningen av Kvarter 10. Den långa sekvensen av burspråk och balkonger längs pendeltåget avslutas i ett resligt, artikulerat torn mot busstorget och stationsentrén. Tornet reser sig över den omgivande bebyggelsen och blir ett tydligt landmärke vid Vega station. ICA-butiken, belägen i hörnet av den höga bottenvåningen, kommer med sina generösa öppningar att bidra till stadslivet.

– Kvarter 10 är geografiskt placerat precis intill Vega station. Kvarterets placering i kombination med att ICA-butiken kommer att öppna i byggnadens bottenvåning gör området kring kvarteret till en mötesplats och ett centrum i Vega. Tornet med hyresrätterna kommer att vara 10 våningar högt och synas tydligt från de förbipasserande pendeltågen. Så Kvarter 10 blir därför ett landmärke för Vega säger Petter Aaro, ansvarig arkitekt, BSK arkitekter.

Vill du läsa hela artikeln klicka på länken nedanför.