Boxers vd: "Företag som inte förbereder sig för förändringen kommer få problem"

I en debattartikel på Dagens Media skriver Boxers vd Jonas Lönnquist om tv-tittarnas ökade krav på frihet och hur tv-leverantörerna måste förändra sig för att möta detta.

”Vilken skärm tror du att du kommer använda mest för att titta på tv-program/tv-serier/filmer om fem år?” Den frågan ställde vi till 1021 personer i åldrarna 18 – 65 år. Svaret vi fick var att om fem år kommer 31 procent av tittarna i huvudsak använda andra plattformar än tv-apparaten hemma. Ser vi till yngre tittare, 18-30 år, är siffran 46 procent. Visst ger det utrymme för slutsatsen att linjär tv även framöver kommer vara en viktig plattform för tittarna, men de företag som inte förbereder sig för förändringen kommer få problem.

På Boxer har vi därför genomfört en undersökning, Boxer tv-insikt 2015, och ställt en rad frågor om svenska folkets tv-vanor. Alltför länge har vi tv-leverantörer fokuserat på vår egen verksamhet och glömt bort tittarna och deras verklighet. Nu har vi tagit de första stegen mot att förstå hur, var och varför vi tittar på tv. Vilka plattformar, vilka program och vilka platser. Vi är nämligen övertygade om att det är tittarna själva som bäst vet svaren på dessa frågor.

Det är med stort intresse vi följer debatten på olika ställen om tvs framtid. Annonsörer, annonsplattformar, mediebyråer, tv-leverantörer och i vissa fall även politiker brukar vara snabba att berätta om hur vi kommer konsumera medier i allmänhet och tv i synnerhet i framtiden. Alldeles för ofta sker det med känslor snarare än fakta, men i en värld som förändras snabbt måste vi ibland stanna upp och ta reda på hur det faktiskt ligger till. Vi tror inte det är bra att så många skjuter från höften och ger därför alla tillgång till vår undersökning, den finns att ladda ner här.

Läs den och begrunda. Den ger en del självklara svar, men också en del svar vi inte hade räknat med. En sak är dock säker, vi på Boxer har förändrat oss och tror att fler tv-leverantörer måste göra det. För tittarnas skull, de vill titta på tv var, hur och när de vill. Oavsett om det är hemma, på resan eller i sommarstugan.

Jonas Lönnquist, VD Boxer

Fakta om undersökningen

Boxer tv-insikt 2015 baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av undersökningsföretaget Norm på uppdrag av Boxer. Undersökningen genomfördes mellan den 7 april och 13 april 2015. Totalt har 1021 personer deltagit i undersökningen.

• Bio, film, foto