Boxer: Internet-TV driver betal-TV-marknaden

Medan omsättningen för traditionell betal-TV ligger relativt platt har marknaden för internet-TV formligen exploderat senaste kvartalen. Ökningen märks både vad gäller antal kunder som användande och omsättning. Det visar en analys som Boxer gjort i samarbete med analysföretaget Mediavision.

-  Fler än 6 av 10 svenskar använder sig av TV via internet en genomsnittlig månad. På daglig basis är siffran nu snart uppe i 1 av 3. Utvecklingen går otroligt fort framåt, kommenterar Andrea Gisle Joosen, VD Boxer Sverige.

Det finns ett driv hos kunderna att utöka sitt vanliga betal-TV utbud från exempelvis Boxer med TV, film och serier till en dator eller läsplatta. C:a 1 av 10 Boxerkunder har i dagsläget ett internet-TV-abonnemang som komplement till sin vanliga betal-TV-lösning, en ökning med 56% jämfört med året innan. Utvecklingen ser likadan ut på hela marknaden.

-  Efterfrågan hos våra kunder på möjligheten att ta med sitt innehåll till mobiltelefoner och läsplattor har tidigare varit lågt. Nu ser vi att intresset är på väg upp och vi arbetar intensivt med att ta fram en lösning för detta, fortsätter Andrea.

Redan nu kan boxerkunder med C More se sitt innehåll utan extra kostnad på sin iPad:

-  Möjligheten för våra C More-kunder är bara ett första steg, framöver kommer vi stegvis bygga på funktionalitet i takt med efterfrågan hos våra kunder. Meningen är givetvis att Boxer ska kunna erbjuda en komplett lösning – våra kunder ska kunna få bra, flexibla TV-lösningar på ett enkelt sätt från oss, avslutar Andrea.

• Radio, tv

• boxer
  • tv
  • marknätet

Boxer erbjuder konsumenter TV-tjänster genom vanlig TV-antenn och öppna internet.  Boxer startades i oktober 1999 och är tillsammans med Teracom Sverige, Teracom Danmark, Boxer Danmark och finländska PlusTV en del av Teracom Group.

Joel Ibson

Presskontakt Head of Corporate Communications Tele2 +46 8 121 47 400