Så här kommer svenskarna se på Fotbolls-VM

Den 14 juni startar fotbolls-VM i Ryssland med Sverige som ett av 32 deltagande länder. Boxer genomförde i samband med att Sverige kvalificerade sig för VM en stor Tv-undersökning med mer än 4000 intervjuer runt om i landet. Vi kunde då konstatera att intresset för att följa Sverige i fotbolls-VM var högt, drygt hälften av svenskarna (46 %) visste redan då att man skulle följa landslaget i sommarens mästerskap.

Intresset för att titta på fotbolls-VM varierar dock runt om i landet. I förbundskapten Janne Anderssons hemmalän Halland är intresset störst med 56%, att jämföra med Dalarna där endast drygt en tredjedel (36 %) i anslutning till Sveriges avancemang visste med sig att man kommer titta på mästerskapet.

Vid sidan om att Sverige förstås är det lag vi i huvudsak supportar, så är intresset för att följa och heja på Danmark extra stort. 30 % av svenskarna som kommer titta på VM på Tv kommer hålla en extra tumme för danskarna i sommar. I Skåne och Blekinge så kommer 46% att följa det danska landslaget.

I Dalarna är det främst Brasilien (29%) som väcker störst supporterkänslor medan man i Örebro län har flest supportrar som följer Tyskland (37%). 7% av jämtarna håller en extra tumme för ÖFK-stjärnan Saman Ghoddos och hans Iran, vilket är betydligt mer än i övriga landet.

Danmark 30%
Island 29%
Tyskland 23%
England 20%
Brasilien 15%
Frankrike 7%
Argentina 6%
Portugal 3%
Kroatien 2%
Belgien 2%

Tabell: ”Vilka landslag ska svenskarna följa under fotbolls VM, förutom det svenska”

Undersökningen genomfördes 7-29 december 2017 i Kantar Sifos riksrepresentativa webpanel i termer av kön, ålder och region. Totalt genomfördes 4 216 intervjuer med en jämn spridning över länen. För att motverka skevheter i representativiteten så vägdes resultaten i efterhand på kön och ålder. Intervjutiden var 11 minuter i genomsnitt och svarsfrekvensen 25 %.

Information till redaktionen:
Undersökningen togs fram samtidigt som Boxer Fiber och Tv-rapport som du kan läsa här.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, presschef, Boxer
E-mail: press@boxer.se

Om Boxer TV-Access
Boxer TV-Access AB levererar tv, bredband och telefoni till svenska folket. Vi använder den teknik som vi bäst tror löser våra kunders behov av tv som de vill ha det. Grunden i vårt tv-erbjudande är marknätet - det du använder när du har en vanlig tv-antenn på taket eller i fönstret. Vi erbjuder också tv-kanaler, filmer och tv-serier via våra appar för surfplattor och smartphones. Boxer är en del av Com Hem-koncernen.

• Radio, tv

Om Boxer TV-Access
Boxer TV-access AB levererar bredband, tv och telefoni till svenska folket. Vi strävar efter att erbjuda de tjänster som bäst fyller våra kunders behov på ett enkelt och flexibelt sätt. Boxers utbud till marknaden är både bredband via fiber i öppna nät och digitala TV-sändningar via marknätet. Vi erbjuder dessutom play och on-demand-tjänster till våra cirka 450 000 kunder. Boxer ingår i Com Hem-koncernen vars aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

Joel Ibson

Presskontakt Head of Corporate Communications Tele2 +46 8 121 47 400