Boxon förvärvar etikettföretaget BEAB

Förpackningsbolaget Boxon i Helsingborg fortsätter att växa genom förvärv av företag. Med ambitionen och målet att ytterligare bredda sitt helhetserbjudande inom området förpackningslösningar, har Boxon idag förvärvat 70 % av det Boråsbaserade etikett- och systemföretaget BEAB.

”Genom den här affären blir Boxon en bred aktör med ett unikt erbjudande till våra kunder”, säger Anders Yllfors, VD Boxongruppen. ”Med BEAB länkar vi ihop emballage, förpackningar och märkning till helhetslösningar som många kunder efterfrågar idag. Vi är stolta över att gå ihop med ett så välskött och framgångsrikt företag. Tillsammans med deras nuvarande ägare och ledning kommer vi att bygga ett ledande märknings-och spårbarhetskoncept för framtiden.”

Med mångårig erfarenhet inom systemintegrerad etiketthantering blir Beab en viktig länk i Boxons verksamhet och kunderbjudande. Boxon erbjuder redan idag avancerad produktmärkning, såsom bläckstråle- och lasermärkning via sitt affärsområde Boxon Mark. Genom förvärvet av BEAB kommer affärsområdet för märkning och spårbarhet att öka med 85 Mkr till 150 Mkr.

Ulf Nordgärd, VD i BEAB: ”I och med den här affären får vi ett bredare och bättre erbjudande till kund. Utvecklingsmöjligheterna tillsammans med Boxon är både stora och spännande. Inte minst kommer vi att fortsätta att växa i Kina, där både vi och Boxon redan är etablerade. Samarbetet kommer att föda nya kunder och därmed mer jobb åt både BEAB och Boxon.

BEAB har idag flera långvariga kundrelationer. ”Jag tror att vi alltid har varit pålitliga och trogen vår affärsidé och det uppskattar kunder”, fortsätter Ulf Nordgärd. ”Det kommer inte att förändras, vi kommer bara ingå i ett större sammanhang med fler möjligheter.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Yllfors, VD Boxon AB

E-post: anders.yllfors@boxon.com

Mobil: 0706 - 06 87 71

Ulf Nordgärd, VD BEAB Etikett & Systems AB

E-post: ulf.nordgärd@beab.nu

Mobil: 0705 - 18 54 56

Boxon är ett privatägt företag med inriktning på kompletta förpackningslösningar. Omsättningen ligger på ca 1 Mdr efter förvärvet av BEAB. Boxon, med huvudkontor i Helsingborg och har ca 220 anställda. Koncernen består av tre affärsområden, Pak, Mark och Bulk samt verksamhet i Shanghai. För mer info om företagsgruppens verksamhet, besök www.boxon.se

BEAB är ett privatägt bolag med inriktning på systemförsäljning av märkning inklusive printersystem och etiketter. Bolaget omsätter ca 85 Mkr och huvudkontoret ligger i Borås med 45 anställda. Bolaget har två affärsområden, BEAB och Bagher,a som är en ”print on demand” lösning för märkning. För mer information om företagets verksamhet, besök www.beab.nu

• märkningslösningar
  • märkning