Trender och årets tema på Spoga+Gafa mässan i Köln

I år presenteras speciella områden inom utemöbler och dekoration. Se fram emot klassiker i kombination med det senaste.

• City Garden, den ökande urbaniseringen. Fler människor flyttar in i staden vill ha det egna gröna utrymmet och avkoppling i det gröna. Det blommar och växer i små trädgårdar, på fler balkonger och takterrasser.
  • Bo på "balkongen": Design med kompakta blomsterängar, vertikala växtväggar eller miniväxter förvandlar balkonger till små köksträdgårdar. Särskilda bevattningssystemen, multifunktionella möbler garanterar en mysig inredning av små utomhusområden. Kompakta gasgrillar i bärbara modeller är också lämpliga för balkonger eller stadsparken.
  • Flexibla sköna möbler, oavsett den lilla balkongen eller den stora trädgården: Avkoppling rankas högt när det kommer till utomhuslivet. Flexibla möbler i alla former.
  • Optimerad komfort med Design och hälsa i fokus, ergonomiskt, smart och lättanvänd design blir därmed viktigt. Låga och bekväma modeller som den klassiska vingstolen, gungstolar eller dagbäddar upplever en renässans. Solskenor utrustade med sofistikerad teknik kan flyttas vid den lätta sparken på en fot. På trädgårdsarbetets bord ger speciellt användarvänliga alternativ som höjda blomsterplatser och plant bord i en användarvänlig position. Även de senaste grillmodellerna har anpassats för att passa arbetshöjden.
  • Minimal chic och Less is more”: Nytt, robusta charm av naturliga träinramningar, ligger också i linje med den minimalistiska trenden.
  • System för att bevattna trädgården. Smarta lösningar utrustad med sensorer, känner när det är dags att vattna för effektiv användning av vatten. Kan styras i smartphone och genom röststyrning. Ytterligare lösningar styr och optimerar bevattningscyklerna baserat på väderdata.
  • En blandning av mönster och färger: Runda, organiska former och flytande växtplattor. I motsats till de fortfarande rådande grå nyanserna är årets trendfärg "levande korall" och en ljus nyans på sommaraccenter på terrassen. Utomhustillbehör domineras av en dekorativ blandning mellan mönster och prydnadsföremål, mattor och kuddar i en exotisk touch. I slutändan ger ett glatt utseende.

Områden

- Outdoor Furniture Trend Show & Icons
- Outdoor Kitchen World presenterar möbler, tillbehör och utrustning av den senaste för matlagning i trädgården!
- POS Green Solution Islands: POS Green Solution Islands på Spoga + Gafa är inspirationskällor och genomförandeprover för hem-, trädgårds- och handlingsområden.
- IVG Power Places Green: Fokuset på IVG Power Places Green ligger på mark, substrat, gödselmedel, substitut, växter och växtskyddsmedel.
- IVG Power Place Akku och Smart Gardening World. De senaste tekniktrenderna för balkongen, terrassen och trädgården i korthet - det finns vad som finns på temaöarna IVG Power Place Akku och Smart Gardening World.

Flera svenska företag på plats som utställare sätter Sverige på världskartan:

B Hörby Bruk
Silverline / Miljöcenter